Ny EU-dom er stor sejr for flypassagerer

En EU-afgørelse kan få betydning for de ca. 450.000 flypassagerer, der hvert år forsinkes i Danmark.

Foto: Simon Skipper.
Læs mere
Fold sammen

EU-Domstolen afsagde torsdag dom i en principiel sag om en hollandsk flypassager, der under en rejse fra Quito i Ecuador til Amsterdam i 2009 med flyselskabet KLM blev 29 timer forsinket. Under henvisning til, at forsinkelsen skyldtes »usædvanlige omstændigheder«, da der både var en teknisk fejl i brændstofpumpen og på den hydromekaniske enhed, afviste selskabet at give kompensation.

Men dén går ikke. Dommen fastslår, at flyselskaberne ikke kan dække sig ind under, at en forsinkelse skyldes »usædvanlige omstændigheder«, hvis der er tale om uforudsete tekniske fejl.

Og netop begrundelsen »usædvanlige omstændigheder« er den, som flyselskaberne nærmest konsekvent bruger, når de giver passagerer afslag på deres anmodning om kompensation, fortæller partner i advokatfirmaet Concilio & Co. Eva Persson.

»Det er fantastisk nyt for passagererne. Ikke desto mindre tvivler jeg på, at der sker nogle ændringer herhjemme, før Højesteret har talt,« siger Eva Persson.

I øjeblikket er tusindvis af sager om flyforsinkelser sat i bero, da man afventer, at Højesteret i marts 2016 afsiger dom i fire konkrete sager. De handler ligeledes om, hvorvidt uforudsete tekniske fejl kan fritage flyselskaberne for at udbetale kompensation.

Derfor vil Eva Persson, der skal føre tre af de fire sager, nu henvende sig til modparten – flyselskabet Primera Air – med en opfordring om, at trække anken tilbage.

»Jeg vil forsøge at få dem til at anerkende, at der ingen grund er til at spilde Højesterets ressourcer på det her. De bør acceptere, at retstilstanden nu er slået fast med syvtommersøm. Det kommer til at koste en formue at gennemføre sagerne, og det er utilstedeligt, at så mange tusinder passagerer skal vente på en afgørelse,« siger hun.

Ifølge den nye dom fra EU kan tekniske fejl kun dækkes ind under »usædvanlige omstændigheder« i to tilfælde: Hvis det skyldes fabrikationsfejl, hvor f.eks. hele flytyper tilbagekaldes af producenten, eller hvis det er fejl som følge af sabotage eller terror.

»Det er ren forhaling, hvis vi skal vente på Højesteret. Der er ingen kattelem længere,« siger advokaten.