Ny Ecco-boss: Strategien skal til servicetjek

Ecco kæmper med at tjene penge på et yderst udfordrende skomarked, viser friske tal fra regnskabsbøgerne. Steen Borgholm vil som ny topchef bruge 2017 på at gennemgå strategien og sætte nye digitale projekter i søen.

ECCOs nye adm. direktør, Steen Borgholm, vil have virksomhedens strategi til servicetjek.
Læs mere
Fold sammen

Eccos bestyrelse med ejerfamilien i spidsen var onsdag samlet til møde på Ecco Alléen i Tønder. Selv den ældste fru Toosbuy, enke efter Eccos stifter Karl Toosbuy, var i huset, mens virksomhedens nye administrerende direktør, Steen Borgholm, gennemgik resultaterne for 2016.

Årsrapporten afslører, at det har været et udfordrende år for den danske skogigant, som i 2016 måtte se en omsætning uden vækst og tilbagegang på driftsresultatet. Mens Ecco nåede en omsætning på 9,3 milliarder kroner – samme niveau som året før – blev overskuddet før skat reduceret til 1,3 milliarder kroner mod 1,4 milliarder kroner året før.

Tilbagegangen skyldtes primært valutaudsving, og i lyset af et udfordrende skomarked og store forandringer i detailhandlen i det hele taget er Steen Borgholm tilfreds med årets finansielle resultat.

»Vi vil selvfølgelig altid gerne øge indtjeningen, men det er blevet sværere for retailere at tjene penge, og vi har leveret på et tilfredsstillende niveau,« siger Steen Borgholm.

Hanni Toosbuy Kasprzak overtog familiefirmaet efter sin far, Karl Toosbuy, der grundlagde Ecco i 1963. Det er hendes mand, Dieter Kasprzak, der de seneste 12 år har haft titlen som administrerende direktør for Ecco, men nu – eller helt officielt ved den kommende generalforsamling i maj – er nøglerne og ansvaret overraget til Steen Borgholm.

Den familieejede skogigant med dybe rødder i den sønderjyske muld har for længst gjort sig bemærket i hele verden, og mens Ecco har skabt sig en yderst lukrativ position i Asien og særligt på det kinesiske marked, har markeder som det amerikanske og det tyske overrasket i negativ retning med lukning og konkurser af nogle af Eccos vigtige wholesalere.

Og intet tyder ifølge Steen Borgholm på, at de næste år bliver mindre udfordrende for Ecco.

Topledelsen ser ind i en fremtid, som kræver både robusthed og mod til at investere, hvis Ecco skal vokse, og derfor vil Steen Borgholm bruge de næste måneder på at gå strategien efter i sømmene og tilpasse og opgraderer, særligt på det digitale område.

»Vi ved godt, vi går ind i en svær periode over de næste år. Vi står som virksomhed rigtig stærkt med finansiel styrke til at stå imod de udfordringer, vi møder, og til at investere,« siger Steen Borgholm, som mener, at »strategien trænger til et servicetjek.«

For selvom Ecco har været i gang med omstillingen til en digitale virkelighed i flere år, er forandringerne på markedet alligevel gået hurtigere end forventet. Derfor er det ifølge Steen Borgholm nødvendigt at accelerere de digitale tiltag i organisationen, og det sker blandt andet ved at investere i systemer, der skal forbedre de dele af organisationen, som ikke er i direkte kontakt med kunderne, men som ikke desto mindre er vigtige for effektiviteten.

Samtidig vil Eccos ledelse investere i løsninger, der skal forbedre kundeoplevelsen både digitalt og i fysiske butikker.

»Samlet set holder vores strategi, men der er noget, der skal rettes til, og det gælder specielt inden for det digitale område,« siger han.

Eccos forretning omfatter både produktion og salg af sko og fremstilling af læder til egne produkter og internationale kunder. Ecco har omkring 20.000 ansatte i hele verden.

Steen Borgholm forventer et resultat i 2017 på niveau med 2016.