Ny drejning i Uberstriden: Nu melder taxiselskab sig ud af DI

Danmarks næststørste taxiselskab, 4x48 TaxiNord, melder sig nu ud af Dansk Industri som konsekvens af erhvervsorganisationens nylige optagelse af Uber som medlem.

Foto: KAI PFAFFENBACH.
Læs mere
Fold sammen

Konflikten om kørselstjenesten Ubers berettigelse på det danske arbejdsmarked ruller videre.

Fredag kunne Berlingske Business fortælle, at virksomheden havde meldt sin globale udviklingsafdeling Uber Software Development Denmark, der har til huse i Aarhus, ind i Dansk Industri.

Nu melder Danmarks næststørste taxiselskab, 4x48 TaxiNord, sig ud af DI i protest mod erhvervsorganisationens beslutning om at byde den omdiskuterede virksomhed velkommen blandt sine medlemmer. I en pressemeddelelse udtaler Lars Christiansen, formand for bestyrelsen i det nordsjællandske taxiselskab, at bestyrelsen har »besluttet at melde os ud af Dansk Industri«.

»Vi kan hverken forstå eller acceptere, at Uber overhovedet kan blive optaget i Dansk Industri, når de er anmeldt af Trafikstyrelsen for at overtræde loven om persontransport, og når den samlede danske taxibranche anser Uber for at være organiseret pirattaxikørsel,« udtaler Lars Christiansen pressemeddelelsen.

Det er ikke Uber i sig selv, der giver Taxibranchen hovedpine, understreger Lars Christiansen. Men kørselstjenesten skal arbejde under samme regler og rammebetingelser som taxibranchen, mener han.

»Derfor haster det med at få gang i en ny taxilovgivning, hvor alle accepterer de nye forretningsmæssige muligheder, som den teknologiske udvikling har medført. Vi ser gerne øget konkurrence, og vi ser gerne Uber som en aktiv spiller i taxabranchen - men på lige vilkår med os andre,« udtaler Lars Christiansen i pressemeddelelsen.

Uber-chauffører er ikke underlagt de samme regler som danske taxichauffører. De skal for eksempel ikke fremvise et erhvervskørekort, modsat danske taxichauffører, der får en bøde, hvis de ikke kan fremvise et sådant. Omvendt mener Uber, at tjensten er en samkørselsordning og således opererer inden for rammerne af dansk lovgivning.

Trafikstyrelsen er dog af en anden opfattelse. Styrelsen politianmeldte nemlig Uber to timer efter, at tjenesten kom til Danmark i november 2014. Siden har politiet sigtet 24 Uber-chauffører.

Der har været en del opmærksom omkring Uber de seneste dage. Lørdag skrev Avisen.dk, at kørselstjenesten ved ankomsten til Danmark i november 2014 fik hjælp til at etablere sig af Invest in Denmark, der er en del Udenrigsministeriet, samt fonden Copenhagen Capacity, som hovedsageligt er skattefinansieret.