Ny digital aftale deler vandene

Fire brancheorganisationer er blevet enige om en standardkontrakt, som danske annoncører og bureauer kan benytte, når de udvikler nye digitale projekter. En af parterne, Dansk Annoncørforening, har dog svært ved at juble over aftalen.

Reklamebranchens toneangivende organisationer er blevet enige om fælles standardvilkår for digitale aftaler. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fire organisationer, ADDA (Association of Danish Digital Agencies), Dansk Annoncørforening, Dansk Erhverv og Kreativitet & Kommunikation, er på gaden med en standardkontrakt på reklamebranchens digitale område.

Det er dermed lykkedes for de toneangivende danske organisationer at blive enige om fælles standardvilkår for digitale aftaler.

»Det er vi naturligvis stolte af, og det er et udtryk for, at digitale udviklingsprojekter i dag er så forretningskritiske og komplekse, at alle har en interesse i at have nogle standardbetingelser at holde sig til,« siger Claus Sølvsteen, partner i Peytz & Co og bestyrelsesmedlem i ADDA, der har været drivkraften bag den nye aftale.

Den nye standardaftale medfører, at uanset om man er kunde eller bureau, tages der hensyn til de særlige forhold og juridiske problemstillinger, der gælder ved digitale indsatser. Det gælder blandt andet samarbejde, teknologi, kravspecifikationer, test, mangler og rettigheder. Aftalen har også flere forslag til prismodeller for digitale projekter.

»Den nye standardaftale er et redskab og et væsentligt lettere udgangspunkt, når rammerne for samarbejdet om et nyt digitalt projekt skal forhandles på plads. Med Dansk Erhverv og Kreativitet & Kommunikation som medejere af standardaftalen har den nu fået den platform for udbredelse, som den fortjener, lyder det fra ADDAs formand Søren Pommer.

Direktør i Kreativitet & Kommunikation, Tine Aurvig-Huggenberger er enig.

»Digitale projekter er typisk meget komplekse, og de udvikles ofte i agile processer, hvilket en almindelig standard samarbejdsaftale ikke tager hensyn til. Disse særlige forhold har vi nu taget højde for i en fælles standardaftale, som alle bakker op,« siger hun.

Medlemmers netværk i brug

Dermed er en standardaftale, som ADDA og Dansk Annoncørforening udarbejdede i 2012, blevet udvidet med enkelte ændringer.

Betyder det, at ADDA sælger ud af arvesølvet og giver alle adgang til det, der har været en del af den digitale brancheforenings eksistensberettigelse hidtil?

»Nej, sådan ser jeg det slet ikke. Målet for ADDA har altid været at brede dette ud til så mange som muligt,« siger Claus Sølvsteen.

Men aftalen får langtfra Otto B. Christiansen, direktør for Dansk Annoncørforening og altså en af parterne i aftalen, til at juble.

»Jeg forstår ganske enkelt ikke, hvorfor ADDA sælger ud på den måde. De to nye parter, Kreativitet & Kommunikation og Dansk Erhverv, bidrager med lige nøjagtig ingenting til aftalen,« siger han.Men medlemmerne bidrager med deres netværk. Formålet er at få bredt aftalen så meget ud som muligt, lyder forklaringen, og det giver da god mening?

»Det argument har jeg hørt før, men hvorfor skal ADDA give den oprindelige aftale, der var eksklusiv for Dansk Annoncørforening og ADDA, væk? Så ryger ét af de vægtige argumenter for at være medlem af de respektive organisationer,« siger Otto B. Christiansen, direktør for Dansk Annoncørforening.

Holdningen var klar

Så den fælles aftale er udelukkende til gavn for Kreativitet & Kommunikation og Dansk Erhverv?

»Det kan du bide spids på. ADDA er helt dominerende på det digitale marked, så hvorfor give noget væk på dette marked og især til konkurrerende bureauer organiseret andetsteds? Det giver ingen mening,« siger Otto B. Christiansen.

Han har svært ved at se, hvordan et eneste af Dansk Annoncørforenings medlemmer kan få bedre digitale projekter ud af aftalen. I betydningen skaber ekstra værdi, bare fordi Dansk Erhverv og Kreativitet &Kommunikation sender aftalen bredt ud.Er I blevet kørt over? Dansk Annoncørforening er selv en del af aftalen, så forklar mig, hvorfor du tager sådan på vej nu?

»Ja, vi er en del af aftalen, men jeg gjorde i forløbet de øvrige interessenter klar over min holdning til dette. Vi havde en aftale med ADDA, og dette er nu blevet udvidet til Kreativitet & Kommunikation og Dansk Erhverv,« siger Otto B. Christiansen.Det kan måske bære nyt ved til brancherygter om, at kræfter i ADDA arbejder på at få gjort organisationen til en del af Kreativitet & Kommunikation?

»Det har jeg ingen kommentarer til,« siger Otto B. Christiansen, der mener, at det ville være en fadæse af de helt store. Han fortsætter:

»Vi har brug for en digital interesseorganisation på markedet, altså ikke ADDA som en lille del af for eksempel Kreativitet &Kommunikation og Dansk Erhverv,« siger han.