Ny delebil-aktør: »Du får aldrig mere brug for at eje din egen bil«

Dansk dele- og elbil vil revolutionere hele transportbranchen. Designet er utraditionelt og ambitionerne store. Det kan blive enden til privatbilismen, siger direktøren.

Læs mere
Fold sammen

Af udseende giver den associationer til en Ellert, men af ambitioner slægter Spiri nærmest Apollo 11-rumprogrammet på. Det er ikke bare en elbil. Det er også en delebil. Og den skal ændre hele industrien.

»Du får aldrig mere brug for at eje din egen bil,« proklamerede danske Stefan Holm Nielsen fra scenen i Operahuset, da prototypen blev præsenteret. Foruden at være CEO for Spiri, har han også en fortid som ingeniør hos motorsportmastodonterne Aston Martin.

Han forklarede, at Spirien ikke bare er bygget helt fra bunden, den er også bygget på væsentligt færre komponenter og dele end normalt. Bare 700 styks mod de 3000-3500, der bruges på normale biler. Derfor er det også en skrabet vogn. Der er intet bagagerum, og foruden fire sæder, tre pedaler, et rat og en iPad-lignende skærm, der gør, at bilen konstant er forbundet til skyen og til Spiris computere, er der heller ikke meget til at bryde kulfiberfladerne inde i bilen.

Forklaringen skal findes i konceptet bag Spiri. Den er hverken udviklet eller designet for at give lyst til ejerskab – men for at være funktionel i brug. Derfor skal den være så simpel og let som mulig, for at øge effektiviteten. Ifølge Spiri selv vil det også betyde, at rækkevidden bliver 320 kilometer per opladning, selvom bilen udelukkende kører på el.

Provokerende prototype

Efter Spiris prototype blev præsenteret til TechBBQ, en iværksættermesse i Operaen tirsdag, fangede Berlingske Business den anden Spiri-stifter, Søren Halskov Nissen, der kunne fortælle at prototypen, der var blevet præsenteret, ikke var den endelig udgave. Når Spiri ifølge planen skal rulles ud i de første nordeuropæiske byer i 2017, vil hjulene være flyttet tilbage ud i siderne og den vil i højere grad tage form som en almindelig bil. Prototypen havde til formål fange tilskuernes blik.

»Det er i virkeligheden mere for at provokere. Prototypen handler om, at vi kan få testet vores elektronik, batteriet, motoren og alt sådan noget. Når vi præsenterer sådan en prototype, handler det om at folk skal vende hovedet. Men det endelig design kommer også til at skille sig ud for en traditionel bils, fordi det vil være optimeret til ridesharing,« fortæller Søren Halskov Nissen, der afslører, at Spiri har valgt at dæmpe én af elbilens forcer: Accelerationen.

Den beslutning er taget, for at gøre køreturen så behagelig som muligt for både chaufføren og passagerne. Desuden vil topfarten være på bare 90 km/t. Både fordi bilen er skabt til bykørsel, ikke motorveje, men også fordi, det teknisk set slet ikke er en bil. I stedet falder den i registreringsfamilie med bl.a. firehjulede crossere.

Søren Halskov Nissen kunne også fortælle, at Spiri hele tiden vil være forbundet til køretøjet, at de vil kunne se realtid-informationer om, hvordan bilen bliver kørt, og at der er mulighed for at lukke bilen ned, hvis enten den bliver kørt uden for det tilladte område, eller hvis chaufføren kører råddent.

»Men vi vil egentligt hellere lade passagerne bestemme det. Så vi har et rating-system til både chaufførerne og passagerne. Hvis én bliver stemt for meget ned, får de ikke længere lov til at bruge Spiri,« forklarer Søren Halskov Nissen om bilen, der bliver lanceret i 2017.