Ny Dako-ejer lover vækst

Den nye ejer begynder med at skyde et tocifret millionbeløb i nye projekter og ekspansion.

Agilent Technologies har købt Dako for 12 milliarder kroner - Agilents chef Bill Sullivan (til venstre) og Dakos direktør Lars Holmkvist forklarer om perspektiverne ved handlen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Dako har længe været den manglende brik i puslespillet for amerikanske Agilent. Den californiske gigantvirksomhed med speciale i måleinstrumenter, medicinal- og medicoudstyr har de sidste ti år haft planer om at udvide inden for markedet for diagnostik, her kommer Dako ind i billedet, og derfor skal den danske virksomhed være centrum i ekspansionsstrategien for Agilent.

»Vi kunne ikke have forestillet os et bedre match end Dako. Vi har længe haft dem i kiggerten, og det er også derfor, at de skal agere hovedkvarter for dette forretningsområde,« siger CEO for Agilent, Bill Sullivan, der torsdag kunne annoncere købet af Dako for svimlende 12,8 mia. kroner.

Det betyder, at de i alt 1.000 medarbejdere, hvoraf lige under halvdelen arbejder i Danmark, hverken skal bekymre sig om slankning af organisationen eller lukning af afdelinger.

Og der følger penge med Agilents planer. Opkøbet udløser omkring 60 mio. kroner, som Dako skal bruge til at vækste gennem forskning og udvikling, salg og marketing.

»Er de investeringer sucessfulde, og kommer de til at betyde en øget efterspørgsel, så er vi naturligvis nødt til at kigge på at få produktionen udviddet også. Det er jo altid den sjoveste måde at udvide på,« siger Bill Sullivan.

Har været presset på vækst

Med det understreger den amerikanske CEO, at der ikke er tale om en konkurrents opkøb af den danske udvikler og producent af diagnosticeringteknologi til kræftpatienter men et lykkeligt ægteskab mellem to komplementerende virksomheder.

Noget kunne også tyde på, at Dako kan komme til nyde godt af den nye partner.

Virksomheden kom for alvor i mediernes søgelys sidste år, hvor det stod klart, at konkurrenterne var ved at overhale den danske medicovirksomhed. Målet var dengang, at virksomheden skulle nå et mål om en salgsvækst i ti pct. organisk vækst, men skønt omsætningen satte rekord i 2010 med små to mia. kroner, var det langt fra nok til at indfri målet. Virksomhedens konkurrenter var i stand til at levere en højere vækst, og kendsgerningerne gav grobund for spekualtioner i, om virksomheden var for lille eller havde for svært ved at rejse risikovillig kapital til at vækste i nye markeder.

»Jeg tror, at de resultater skyldtes, at der var taget nogle uheldige beslutninger tidligere i virksomhedens historie,« forklarer CEO Lars Holmkvist, der har været i virksomheden i godt tre år.

Han henviser til, at timingen i tidligere investeringer har været uhensigtsmæssig, men at man snart vi være på omgangshøjde med konkurrenterne og væksten i markedet.

»I min tid har vi intensiveret investeringerne voldsomt, og sådanne ting tager tid at få implementeret. Derfor er det min forventning, at vi inden for få år vil ligge på linje med eller over væksten, fordi markedet er meget sundt,« forklarer han.