Ny Dagrofa-chef afslører sine planer for Spar og Superbest

Centralisering, service og kortere beslutningsveje skal øge salget og lønsomheden i detailkoncernen Dagrofa.

Per Tau, ny koncernchef i Dagrofa, ser en stor fremtid for koncernens Spar-købmænd og koncernens flagskib Superbest Fold sammen
Læs mere
Foto: Kasper Palsnov

Dagrofas nye adm. direktør, Per Thau, har efter tre uger i stolen indledt et større oprydningsarbejde i detailkoncernens ledelse og administration.

Dagrofa vil får en ny, mere centraliseret og mere serviceminded koncernledelse og administration, og der bliver kortere beslutningsveje end hidtil.

Målet er, at øge salget med fokus på kunden og hurtigt forbedre koncernens lønsomhed ved at udnytte synergier, og ved at sikre, at Dagrofa bliver i stand til at levere den service, som f.eks. de mindre, lokale købemænd i Spar-kæden og DinKøbmand har brug for.

"Historisk set har Dagrofa været samlende virksomhed for en hel række små, enkeltselskaber med egen bestyrelse og organisation. De har ikke altid trukket på den samme hammel. Nu samler vi alle selskaber under én, central ledelse og sikrer på den måde, at vi får tænkt den service, vi leverer ud mod den enkelte kunde i butikkerne," siger Per Thau.

Han understreger, at de danskere, som foretager deres daglige indkøb i en Dagrofa-butik ikke skal forvente fremover at møde 700 uniformerede butikker.

Der skal stadig være plads til, at den enkelte købmand beslutter, om butikken skal have jordbær fra den lokale jordbæravler eller øl fra det lokale bryggeri.

"Vi vil fortsat have lokale købmænd, som brænder for lige præcis deres butik. Det vi kan gøre fra Dagrofas side er, at hjælpe købmændene med at sammensætte det rigtige sortiment til de rigtige priser, og i øvrigt levere den service, der skal til at drive butikken bedst muligt," siger Per Thau, der fastholder Michael Østergaard som kædechef for divisionen Købmandshuset/Spar.

Mens de mindre købmænd ifølge Per Thau vil få lettere ved at levere en god service og de rigtige varer til kunderne, fortsætter den nuværende strategi for Dagrofa-koncernens supermarked, Superbest.

Før sommerferien blev en række mindre Superbest-butikker omdannet til Eurospar-butikker, mens de tilbageværende butikker nu skal være en slags flagskibsbutikker for Dagrofa-koncernen.

"Vi har fået flere spændende produkter og kvalitetsvarer ind på hylderne. Det er blevet godt modtaget af kunderne, og vi oplever en opadgående tendens. Men det er en rejse, vi først lige er startet på, og vi skal styrke Superbest-konceptet endnu mere med specialvarer og sunde varer inden for kød, frugt og grønt. Forbrugerne udvikler sig hele tiden, og det er vigtigt, at vi følger med," siger Per Thau.

Til at varetage den opgave, har Per Thau udnævnt Jørgen Nielsen til chef for divisionen Profilhuset Superbest, som også omfatter Superbests onlinebutik, med virkning fra 1. januar 2014.

I forbindelse med omstruktureringerne skal Dagrofa ud og finde en ny koncerndirektør med ansvar for HR og en ny kommunikationschef. Dagrofa omfatter ud over SuperBest købmandskæderne Spar og DinKøbmand samt Kiwi-kæden. Dertil kommer en omfattende engros- og foodservice-virksomhed.