Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Væksten fortsætter i år med en stigning på 19 procent i første kvartal på grund af stigende import og eksport.
- Stigningerne er meget højere, end vi havde forventet. Og der er ved at være småt med plads i terminalen. Det er et problem, at vi ofte er nødt til at stable fire-fem containere ovenpå hinanden. Det er på høje tid, at vi flytter til østhavnen, siger direktør Thorning Bonne Larsen, FAA Gruppen, der er gods- og terminaloperatør i Containerterminal Nord.
Bestemmer selvI dag er der flere virksomheder i Containerterminal Nord.
I den nye containerterminal i østhavnen er FAA Gruppen alene om at bestemme over godt 300.000 kvadratmeter og kan planlægge det hele selv, forklarer T. B. Larsen.
Skulle der blive pladsmangel har FAA Gruppen option på leje af yderligere havneareal i øst-havnen. Århus Byråd fremrykkede i sidste uge flytningen af hele den gamle containerhavn over i den nye østhavn, hvor Århus Havn er i fuld gang med en meget omfattende færdiggørelse af den store grund til den nye lejer.
Havnens budget for den del af havneudvidelsen lyder på 500 mio. kr., men det inkluderer mere end den nye containerterminal.
Flytningen væk fra den gamle containerterminal begynder ved årsskiftet og er helt afsluttet allerede 1. juli næste år. Det giver mulighed for at fremskynde byggeriet af flere tusinde boliger og kontorer på den gamle containerterminals 200.000 kvadratmeter store grund.
Den nye containerterminal ligger ved siden af Mærsks eksisterende containerterminal.
Når kajen ved FAA Gruppens terminal er færdigbygget, får de to containerterminaler tilsammen 1,3 km kaj og kan trække på de samme seks containerkraner.
Udflytningen er forbundet med en investering på 150-200 mio. kr. for FAA Gruppen, der bruger hovedparten af pengene til indkøb af 15 straddle carrier, der løfter og transporterer con-tainerne rundt i terminalen.
Derudover investeres i byggeri af en 3.000 kvadratmeter stor hal, hvor containere kan tømmes og fyldes, og der skal også opføres et grid-område med plads til, at 12 lastbiler af gangen kan hente og bringe containere.
Oceangående skibeI øjeblikket anløbes den gamle containerhavn hver uge af containerselskaber som danske Unifeeder og udenlandske selskaber som MSC, K-Line, Containership, Samship plus flere.
T. B. Larsen håber, at større skibe - gerne oceangående containerskibe - vil lægge til kaj i den nye containerterminal.
- Det er jo en del af Århus Havns strategi. I den nye terminal har vi langt bedre mulighed for at modtage dem end i den gamle.
Samtidig er vanddybden 14 meter mod 11 meter i dag. I den gamle terminal er det samtidig vanskeligt for store skibe at manøvrere ind og ud, men det er snart fortid, pointerer T. B. Larsen. Side 2