Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
I hvert fald mødes indtil nu unavngivne rederier med repræsentanter fra de amerikanske myndigheder i denne uge for at diskutere mulighederne for et samarbejde.
Det skriver branchemediet Journal of Commerce, der mener at vide, at planerne for en ny alliance kan blive annonceret allerede i denne uge.
For nylig annoncerede CMA CGM, China Cosco Shipping, Evergreen Line og Orient Overseas Container Lines, at de fire indgår i en ny stor alliance kaldet Ocean Alliance, mens A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, samarbejder med MSC i den såkaldte 2M-alliance.
Det efterlader stort tryk på nogle af de mindre spillere, hvor særligt Hanjin Shipping Hyundai Merchant Marine på det seneste har flaget store finansielle vanskeligheder og jagt på nye partnere for at kunne vende skuden.
Samtidig har den nye Ocean Alliance efterladt en stribe rederier og andre alliancer i lidt dårligere situationer, fordi den nye sammenslutning har amputeret nogle af de eksisterende.
Journal of Commerce peger på, at United Arab Shipping eksempelvis står til at miste sine to partnere i Ocean Three, CMA CGM og China Shipping, til den nye alliance, mens den store G6-alliance også bliver gevaldigt udhulet med blandt andet Orient Overseas Container Lines afgang.
Derfor er fokus på mere konsolidering i sektoren - eller i hvert fald "light-udgaven" med shipping-alliancer - fortsat meget stort, og det kan altså kaste endnu et samarbejde af sig snart.