Ny Cimber-ejer ser på flere opkøb

Knap har Igor Kolomoyskijs selskab Mansvell skrevet under på redningsaftalen for Cimber Sterling, før der går rygter om, at milliardæren er tæt på endnu et opkøb som led i drømmen om at skabe et stort nordeuropæisk luftfartsselskab.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Man skal smede, mens jernet er varmt.

Ordsproget findes tilsyneladende også på ukrainsk. I hvert fald tyder meget på, at den kommende hovedaktionær i Cimber Sterling, Igor Kolomoyskij, har tænkt sig at fortsætte opkøbsbølgen. Og rygterne tager til om, at airBaltic kan blive den næste brik i Kolomoyskijs luftfartsdrømme.

AirBaltic har netop lavet et samarbejde med svenske Skyways, som Cimber Sterling forventes fusioneret med, og da Skyways også netop har udvidet samarbejdet med Kolomoyskijs ukrainske selskab AeroSvit, ser det mere og mere ud til, at planen er et stort nordeuropæisk selskab med baser i København, Gøteborg, Stockholm, Riga og Kiev.

»De baltiske markeder vil levere god vækst, når vi kigger lidt fremad, så eksponeringen mod de baltiske lande er ikke dum,« siger Jacob Pedersen, aktieanalytiker i Sydbank.

Det afgørende bliver, om Kolomoyskij kan få kontrol med airBaltic, da en mindre ejerpost næppe giver mulighed for hurtige synergier.

»Det går ud på at få lavet nogle sammenlægninger og få høstet nogle fordele ved at spare omkostninger, og det kræver kontrol med selskaberne,« siger Jacob Pedersen.

Midt i juni fortalte Berlingske, at airBaltic kunne blive en mulig brik i Kolomoyskijs drømme, og i går kunne det velorienterede branchemedie check-in.dk berette om nye rygter, der forbinder Kolomoyskij med Baltic Aviation Systems, som ejer godt 47 procent af airBaltic.



AirBaltic har brug for frisk kapital, og samtidig er selskabet kastet ud i en bemærkelsesværdig magtkamp mellem de to aktionærer, den lettiske regering og Baltic Aviation Systems, der er ejet af selskabsledelsen med topchef Bertolt Flick i spidsen.

I baltiske medier har de to parter udkæmpet en bizar kamp. Regeringen, der sidder på knap 53 procent af selskabet, har beskyldt Bertolt Flick for manglende transparens og iværksat en ekstraordinær revision af selskabet, mens Bertolt Flick omvendt har beskyldt økonomiministeren for at komme med trusler og sprede rygter, der skader selskabet.

Revisionsrapporten har netop fastslået, at der ingen tegn er på insolvens i airBaltic, men til gengæld er det også slået fast, at der er brug for frisk kapital for at forbedre selskabets likviditet.

Desuden skal der bruges mange penge til nye fly de kommende år, og derfor er døren åben for nye aktionærer, da de nuværende aktionærer næppe vil skyde alt for mange penge i airBaltic. Både regeringen og Baltic Aviation Systems skulle hver for sig have forhandlet med potentielle investorer, men indtil videre må situationen betragtes som fastlåst.

AirBaltics kommunikationsdirektør, Janis Vanags, understreger over for Berlingske, at selskabet ikke vil deltage i spekulation om det fremtidige ejerskab.

Den russiske milliardær Vladimir Antonov, der står bag Baltic Aviation Systems’ bankforbindelser, har dog givet en opsigtsvækkende kommentar i den ophedede debat.

»Jeg ved, hvem der vil købe airBaltic, og hvem der vil investere penge i airBaltic,« sagde Antonov for nogle uger siden til en lettisk avis og tilføjede, at man roligt kunne købe flybilletter, da forretningen ikke var i fare.

Om det er en henvisning til Kolomoyskij, vil tiden vise, men de seneste samarbejdsaftaler mellem Skyways, airBaltic og AeroSvit peger i den retning.

»Han er i fuld gang med at lave aftaler imellem selskaberne, som gør, at de bliver konkurrencedygtige og kan nyde godt af hinandens netværk og ruter,« siger Jacob Pedersen.

Fælles chef for imperiet

Kolomoyskij har sat den tidligere Aerosvit-direktør Gregory Gurtovoy til at styre luftfartsimperiet. Gurtovoy er allerede indsat som bestyrelsesformand i Skyways, og en lignende manøvre i Cimber Sterling er bestemt en mulighed, hvis generalforsamlingen den 29. juli vedtager redningsaftalen med Kolomoyskijs selskab Mansvell.

Sandsynligvis bliver fusionen mellem Cimber Sterling og Skyways også hurtigt iværksat for at høste synergier med det samme.

»Når man kigger på Cimber Sterling, Skyways og City Airline, så er det et stort sammensurium af forskellige fly. De har seks forskellige typer fly mod de to, det bør være,« siger Jacob Pedersen og tilføjer, at Mansvells portugisiske leasingselskab med 60 fly kan give muligheder i forbindelse med harmoniseringen af flåden.

Især Cimbers seks Boeing 737-fly til de længere europæiske flyvninger har været et dyrt bekendtskab for Cimber, men de passer som fod i hose ind i AeroSvits flåde på 21 styk Boeing 737.

Ud over vilje til handling er der også masser af kapital bag projektet – Kolomoyskij er ifølge Forbes god for mindst 2,5 mia. dollar – og Skyways-direktør Lars-Åke Bertilsson har fortalt til Berlingske, at ejeren både vil vokse organisk og ved opkøb, så der kan skabes en stærk nordeuropæisk spiller.

AeroSvit har også store planer om at forny og udvide flåden, og næste år begynder leverancerne af 11 nye Boeing-fly.