Ny bil hver tredje måned i Opels leasingkarrusel

Opel har lanceret nyt leasingkoncept, hvor private får en ny bil hver tredje måned. Formålet er at skaffe billige biler til forhandlerne.

Foto: PR Opel. Opel har lanceret nyt leasingkoncept, hvor private får en ny bil hver tredje måned. Formålet er at skaffe billige biler til forhandlerne.
Læs mere
Fold sammen

Mens politikerne diskuterer et indgreb mod bilbranchens rundbarbering af registreringsafgiften, har Opel iværksat et system, som bilproducenten åbent indrømmer er designet til at skaffe billige biler gennem rabatter på registreringsafgiften. Det skriver Finans.

Opel markedsfører netop nu et helt nyt koncept, hvor private bilkøbere kan få en ny Opel hver tredje måned til priser fra 2.695 kr. per måned inklusive afgifter og forsikring. Der er ingen udbetaling og intet depositum.

Det er et rigtig godt tilbud, vurderer bilejernes interesseorganisation, FDM. Men festen er i et vist omfang betalt af skattefar – og dermed af os alle, påpeger FDM’s forbrugerøkonom, Allan Skytte Christensen.

»Der er en del udgifter forbundet med at levere en ny bil hver tredje måned, men det bliver mere end opvejet af afgiftsgevinsten, som finansieres af Skat,« siger han.

Forklaringen er som følger:

Når en forhandler sælger en helt ny bil til en forbruger, skal køberen betale registreringsafgift i forhold til købsprisen.

Men hvis bilen først sælges med rabat til et leasingselskab, udløser det typisk en endnu større rabat på registreringsafgiften.

Efter kort tid kan en forhandler overtage bilen og sælge den videre som næsten ny. Salgsprisen er naturligvis lavere, end hvis bilen var helt ny, men det opvejes rigeligt af rabatten på registreringsafgiften, som forbliver den samme, selv om bilen sælges videre til en højere pris.

Metoden kaldes internt i bilbranchen »at vaske biler«, og Finans har f.eks. tidligere beskrevet, hvordan bilgiganten Toyota er i stand til at halvere registreringsafgiften på en Toyota Avensis ved at sælge den til sit eget leasingselskab, inden bilen kommer til salg hos forhandlerne.

Opels nye koncept er skruet sammen med udlejningsselskabet Sixt, der står for den praktiske håndtering af de tre måneder lange kontrakter.

Det vil sige, at spritnye Opel-modeller i første omgang sælges til Sixt, der betaler registreringsafgift på baggrund af den aftalte købspris.

Hverken Opel eller Sixt vil oplyse denne pris, men Opel Danmarks informationschef, Erik Morsing, lægger ikke skjul på, hvad manøvren går ud på.

»Fordelen ved dette er, at forhandlerne får rådighed over nogle billigere let brugte biler, som de kan sælge,« siger Erik Morsing, der påpeger, at Opel ikke selv har nogen fortjeneste på konceptet - hele gevinsten lander hos forhandlerne.

Skat offentliggør på anonymiseret basis løbende de priser, som nye biler bliver indregistreret til.

Opels koncept omfatter modellerne Corsa og Astra, og FDM har bl.a. identificeret 38 Opel Corsa'er, der blev indregistreret samme dag i maj til en pris, og som hver især udløste en registreringsafgift på 47.457 kr.

Var samme bil blevet solgt til listeprisen på 150.500 kr. direkte gennem en forhandler, var registreringsafgiften ifølge FDM’s beregninger på 63.164 kr - altså 33 pct. mere, end hvis bilerne havde været en tur forbi Sixt først.

Det er åbenlyst, at afgiftsbesparelsen kan blive langt større på dyrere biler.

»Det bemærkelsesværdige er, at hvor det tidligere var dyre biler, som benyttede sig af disse afgiftsfiduser, er det nu i stadig højere grad også helt almindelige biler,« siger Allan Skytte Christensen fra FDM.