Ny Berlingske-chef: Der skal udvikles nye forretningsområder

Den nykonstituerede adm. direktør i Det Berlingske Officin holder alle kort tæt ind til kroppen, mens han de kommende uger for alvor granske koncernen. Han afslører dog, at officinet skal udvikle en række nye forretningsområder.

Det Berlingske Officin skal have flere ben at stå på. Derfor skal der udvikles nye forretningsområder som f.eks. økonomisk rådgivning eller bogudgivelser, forklarer nyudnævnt konstitueret adm. direktør for Det Berlingske Officin, John Allwood.

"Avisen skal udvikle sig til at blive meget bredere. Det er en del af Mecoms strategi," siger han og henviser til hans tid på The Daily Telegraph, hvor omkring 30 procent af avisens indtægter stammer fra andre forretningsområder end avisdriften.

"Læserne har tillid til os, så vi skal finde ud af at udnytte det til mere profit. Det starter i det små, men med tiden kan det blive stort," siger John Allwood, der er Chief Operating Officer i Mecom Europe og desuden nær ven med David Montgomery gennem 20 år.

Så journalisterne skal forberede sig på at lave andet end traditionel journalistik fremover?

”Ikke nødvendigvis, men vi er nødt til at tænke i utraditionelle indtjeningsområder. Eksempelvis bogudgivelser og økonomisk rådgivning til private kunder – en slags serviceydelse for læserne. De skal have noget ekstra ud over avisen,” siger han.

Du har fulgt Det Berlingske Officin tæt siden februar. Hvor er svaghederne, og hvor er styrkerne i officinet, som du ser det?

"Der er sket store forbedringer i hele officinet," siger han og peger på, at det generelt går godt i hele koncernen.

Men der må være nogle områder, der halter i koncernen og nogle, der er de gode eksempler?

"Nu satser vi på at styrke det digitale område, og så skal vi arbejde på at gøre mere brug af det redaktionelle indhold på tværs af koncernen. Alle dele af forretningen er i en fornuftig fremgang," siger han.

Vil ikke udelukke flere besparelser

Det Berlingske Officin har netop været igennem en sparerunde, hvor der skulle nedlægges 350 stillinger for at kunne nå de økonomiske mål. Blandt andet sagde David Montgomery i marts, at overskudsgraden i officinet stadig er alt for lav – den ligger på syv til otte procent, men skal op på over 15 procent de kommende år.

Der er altså en lang vej endnu, og på spørgsmålet, om John Allwood har planer om at gennemføre endnu en sparerunde i officinet svarer han:

"Det er alt for tidligt at sige noget om det nu. Nu skal vi sikre, at de søsatte planer bliver implementeret. Det er første prioritet. Medieverdenen er i konstant ændring, og vi skal ændre os i takt med den. Men jeg er ikke i en position til at kommentere på spørgsmålet nu," siger han.

John Allwood, der ifølge ham selv fik beskeden om hans nye stilling i denne uge, vurderer, at Mecom vil finde en dansk direktør eller en med stor tilknytning til området, da det er Mecoms politik, at have regionale direktører.