Ny Berlingske-boss: »Det er helt klart ikke en nem opgave«

Berlingske Medias nye administrerende direktør, Mette Maix, kommer til medievirksomheden fra detailhandlen, hvor hun har arbejdet mere end 20 år. Dog kender Mette Maix mediebranchen godt nok til at vide, hun har sagt ja til en stor udfordring.

Berlingske Medias nye administrerende direktør, Mette Maix, er ikke i tvivl om, at opgaven som topchef for en medievirksomhed er en af de mere udfordrende.
Læs mere
Fold sammen

Hun kender kun mediebranchen udefra, men Berlingske Medias nye administrerende direktør, Mette Maix, er ikke i tvivl om, at opgaven som topchef for en medievirksomhed er en af de mere udfordrende. Digitalisering, nedgang i oplagstal og forbrugere, der generelt er skeptiske over for at betale for journalistisk indhold er bare nogle af de udfordringer, hun står over for, når hun den 8. februar sætter sig i direktørstolen hos Berlingske Media.

»Det er helt klart ikke en nem opgave. Det er jeg helt bevidst om,« siger Mette Maix.

Efter 3 1/2 år som direktør for Føtex forlod Mette Maix dagligvarebranchen og Dansk Supermarked midt i januar. Mandag blev det klart, at hun i stedet skal stå i spidsen for Berlingske Media, som med belgiske ejere i efteråret var igennem en af de største omstruktureringer i medievirksomhedens historie. 64 stillinger blev nedlagt, og underbrands blev solgt fra, mens fokus blev rettet på BT, Berlingske og Weekendavisen.

»Jeg kender den retning, der nu er sat fra bestyrelsen, og den retning synes jeg er interessant med masser af muligheder for at videreudvikle og gøre mere konkret,« siger Mette Maix, som endnu ikke vil være konkret i forhold til sine egne tanker med Berlingske Media.

Dog er det sikkert, at hun med en fortid i både Dansk Supermarked og britiske Tesco er vant til at agere på markeder med benhård konkurrence, og Mette Maix tager sin kommercielle erfaring fra detailhandlen med over i mediebranchen. Hun håber at kunne bidrage med fokus på en både kommerciel og konceptmæssig tankegang.

»Jeg har været vant til at forholde mig til kunders ændrede adfærd og behov og konstant tilpasning af produkter. Derudover har jeg arbejdet meget med branding og skabelse af stærke profiler og positionering af brands. Kan jeg overføre det en til en? Nej, det kan jeg ikke. Men der er elementer, jeg kan tage med,« siger Mette Maix, som glæder sig til at tage fat i Berlingske Media.

»Det er en branche, hvor vi er nødt til at blive endnu stærkere til at læse vores kunders behov og vaner og transformere endnu hurtigere, end vi har været vant til,« siger hun.

Mette Maix skal en tur til Berlingske Medias ejere i Belgien, inden hun møder medarbejderne i København den 8. februar. De første uger vil hun bruge på at »være i praktik« og lære organisationen at kende.

Siden 30. oktober har Bjarne Munck været fungerende administrerende direktør i Berlingske Media. Han kommer også fremover til at spille en nøglerolle i organisationen og tiltræder en nyoprettet stilling som driftsdirektør. Sammen med Mette Maix vil han fremover udgøre virksomhedens direktion.