Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
»Come on Barbie, let's go party« synger Aqua i hittet fra 1997. Men selvom ambitionen er den samme, bliver der næppe skrålet med i hovedkvarteret hos verdens næststørste legetøjsproducent, Mattel.
Første regnskab under den nye topchef, Christopher Sinclair, viser nemlig, at det stadig går skidt med Mattels mest berømte dukke, Barbie, der har svært ved at fange børnenes interesse. Mattel er netop nu i gang med en turnaround på den blonde dukke, som i stigende grad bliver droppet til fordel for elektroniske spil. Salget af dukkerne faldt med 11 procent til 130,3 mio. dollar.
Andet kvartal bød alt i alt på et fald i salget på syv procent, hvilket lander omsætningen på 988,2 mio. dollar. Resultatet efter skat endte med et underskud på 11,4 mio. dollar. Samme kvartal sidste år var et overskud på 28,3 mio. dollar.
Mens dukkerne svigter, hitter salget af Fisher-Price-legetøj hos Mattel. Salget af legetøjet til de helt små børn steg med ni procent og udgør nu en tredjedel af omsætningen. Mattel håber nu, at en ny serie af Barbie-dukkerne i 2016 vil få salget i gang igen, ligesom en ny serie af kvindelige superheltedukker som Wonder Woman og Superwoman.
Mattels finansdirektør oplyste, ifølge Reuters, at man er godt på vej mod at nå målet om besparelser på 250-300 mio. dollar inden udgangen af 2016.