Ny Apple-satsning får kølig modtagelse

Apples nye mobilannonceinitiativ, iAd, vil revolutionere markedet for mobilannoncer, men de danske annoncører er ikke klar til at bide på, spår brancheforening.

Steve Jobs på podiet i sidste uge hvor han præsenterede Apples satsning på mobilannoncemarkedet. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når Apple lancerer et nyt produkt, udløser det som regel jubelstorm. Men teknologigigantens nyeste tiltag - mobilannonceplatformen iAd - får en kølig modtagelse herhjemme.

Apple-topchef Steve Jobs præsenterede i sidste uge koncernenes nyeste skud på stammen af i-produkter, og denne gang er det et, der skal tage konkurrencen direkte op med Google. Sidstnævnte har nemlig hidtil siddet tungt på markedet for mobilannoncer med platformen AdMob, men Jobs præsenterede platformen iAd, der altså skal kapre andele af markedet for mobilannoncer, der ventes at vokse kraftigt de kommende år, i takt med at flere og flere får smartphones.

Jobs selv kalder iAd et »revolutionerende alternativ«, og det skal nok vise sig at passe, lyder vurderingen fra Paw Saxgren, der er direktør for interaktive, digitale og mobile medier hos mediebureauet Mindshare.

Lækker løsning

»Som jeg ser det, tilbyder Apple en lidt lækrere løsning, end den vi har været vant til, og det kan betyde noget, for hvilken type budgetter virksomhederne lægger for deres mobile annoncering,« siger han og peger på, at virksomhederne hidtil udelukkende har indrykket responsannoncer på mobilerne.

»iAd vil give mulighed for at afvikle video og annoncere på en mere elegant måde, hvilket vil åbne op over for nogle brandingbudgetter, og det er jo langt mere lukrativt.«

Men selv om der med Apples nye annonceplatform altså tegner til at blive flere muligheder for annoncørerne, vil det ikke kunne rykke ved de danske annoncørers indstilling over for mobilannoncer. Det spår Otto B. Christiansen, der er direktør for Dansk Annoncørforening.

»Annoncører er konservative mennesker, og derfor vil der formentlig stadig gå tid, før det slår igennem som et egentlig medie herhjemme. De danske annoncører ligger gerne og lurepasser, og især i de her tider hvor der ikke er nogen, der er glad for at løbe forrest.«

Han forventer, at der nemt kan gå et års tid, før de danske annoncører for alvor kaster sig over mobilannonceringen.

»For det første er vi mere forsigtige herhjemme end i udlandet, og for det andet virker det også som om, der ikke rigtig er kommet hul på det med mobilannoncering endnu. Det er meget et spørgsmål om, at det fortsat er en relativt lille del af markedet,« siger Otto B. Christiansen.

Samme opfattelse har Paw Saxgren fra Mindshare, der også peger på, at det endnu kun er en lille procentdel af de digitale budgetter, der går til mobilannoncering. Han understreger dog, at det er et marked i vækst, og derfor også et, de danske annoncører bør være opmærksomme på. »Vi har set en stigende fokus på banner og tekstannoncer placeret via AdMob. Der har vi kunne allokere stigende budgetter måned for måned det seneste halve år, og det hænger sammen med, at der er solgt flere iPhones og lignende telefoner det sidste års tid.«