Ny Apple-dims slog alle rekorder

Lanceringen af Apples tavle-PC, iPad, blev ganske som forventet en begivenhed, der bedst kan beskrives som forbrugerelektronikkens svar på Jesu genopstandelse. Op mod 700.000 amerikanere købte en.

Foto: MONICA M. DAVEY
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Op mod 700.000 amerikanere købte i påsken et eksemplar af Apples nye gadget, Tavle-PCen iPad. Sådan lyder vurderingen fra analysehuset Piper Jaffray, der har set nærmere på det samlede salgstal, som dækker over både butikker og forudbestilte enheder. Tallet er markant, da iPad indtil videre kun har været i salg en eneste dag - i lørdags. Piper Jaffray var sågar gået på gaden for at tælle hvor mange folk, der stod i kø i den største Apple-butik i New York. Det gjorde 730 mennesker - mod kun 320 da Apple lancerede den nyeste version af iPhonen, 3GS.

Slet ikke særlig ny

Apples annoncering af selskabets første Tavle-PC har vakt en opstandelse, der mildest talt har været heftig. Tavle-PCer er langt fra et nyt fænomen, og Apples iPad er heller ikke en teknologisk revolution. Faktisk er der blot tale om en forstørret udgave af selskabets eksisterende iPod Touch tilsat Apples udefinerbare magi og evne til at gøre teknologi sexet.

Da elektronikbranchen i begyndelsen af året samledes i Las Vegas for at vise deres ypperste nye produkter, lancerede adskillige producenter Tavle-PCer, der minder om Apples udgave. Fælles for de fleste er, at de er alt-i-et-computere med trykfølsomme skærme, og at de i varierende grad er fuldblods computere - men ingen af de hidtige har haft den interesse fra offentligheden, som Apples udgave.

Apples iPad er dog snarere end udvidet iPhone end en skrabet Mac - men ifølge Apple-stifter Steve Jobs, er det også tanken, at iPad skal indvarsle en helt ny produktkategori, der hverken er en computer eller en telefon. Og selv om det aldrig er lykkedes for en producent at få folk til at købe Tavle-PCer i større stil, tyder noget på, at Apple har fundet vejen.

Ros

iPad og Steve Jobs er i denne uge endt på forsiden af internationale magasiner som Time og Newsweek, men stort set alle medier, der skriver om teknologi, har ofret rigelige mængder af spalteplads til netop iPad. Hele vejen rundt er der ros til produktet, der dog får en anelse kritik for tasteturet, der dukker op på den trykfølsomme skærm. Tasteturet er angiveligt ganske fint, men kræver tilvænning - og kræver, at iPaden vendes 90 grader, så tasteturet zapper over i bredformat.

Samtidig er iPaden en multifunktionsenhed, og dermed ikke lige så god til hver enkelt ting, som mere specialiserede enheder. Det betyder fx at Amazons e-boglæser, Kindle, er bedre end iPad til at læse bøger på - men til gengæld kan den ikke så meget andet. Apples iPad er derimod beregnet til at blive brugt til al slags medieforbrug, herunder endda spil.

Men trods den milde kritik, har de fleste anmeldere været rørende enige om, at Apples iPad er et flot designet produkt, der virker helt efter hensigten og som ganske givet vil skabe nye forretningsmodeller og forbrugsmønstre.

Steve Jobs hang ud

Den ikoniske Apple-chef Steve Jobs blev i lørdags spottet i en af Apples mange butikker, hvor han helt uventet pludselig dukkede op og daskede afslappet rundt i en sort hættetrøje og et par hullede jeans. Jobs er ikke kendt for at lave den slags optrædender, men han gjorde angiveligt ikke yderligere væsen af sig end blot at kigge på kundernes begejstring. Steve Jobs og Apple har satset stenhård på netop iPaden, der er en om muligt endnu større lancering end iPhonen i sin tid var - blandt andet fordi Apple ikke blot er pionér på tavle-PCen, men også står til at blive pionér inden for den første bæredygtige platform for digitale aviser og magasiner.

Her har utallige medier i USA allerede fra dag 1 erklæret, at de vil udkomme elektronisk på Apples iPad, og også danske mediehuse har udtrykt interesse. Apple har i forvejen iTunes Store og App-store, der er onlinebutikker til salg af digitalt indhold.

Der er endnu ikke offentliggjort nogen dato for dansk lancering af iPaden.