Nu vil McDonald's forsøge sig med bordservering

Burgerkæden McDonald's kæmper med kraftigt faldende resultater, så nu forsøger den sig med bordservering for at genvinde terræn i fastfood-land.

Foto: Claus Fisker. maccen
Læs mere
Fold sammen

Nu kan englænderne stille og roligt tage plads, undersøge menukortet og afvente en tjener, når de ønsker at sætte tænderne i en Big Mac. McDonald's forsøger nemlig at afmærke territorie i fastfood-land ved at gøre tingene lidt langsommere.

Forsøget med bordservering sker i en afdeling i Greater Manchester, men McDonald's planlægger allerede at udrulle ordningen til 11 andre engelske restauranter i denne måned, inden konceptet skal bredes ud til resten af England.

Bordservering er kædens nyeste forsøg på en oprustning og modernisering af McDonald's image i et konkurrencefelt, hvor kæder som Five Guys, Shake Shack, Chipotle og ærkerivalen Burger King truer mastodonten.

Kunderne kan bestille burgere og nuggets direkte fra digitale kiosker eller tabletudstyret personale og derefter afvente bordservering. Initiativet er målrettet unge familier, som kan have svært ved at jonglere med både bakker, burgere og børn på samme tid. Den klassiske kassebestilling bliver dog bevaret til dem, som stadig foretrækker en hurtig burger på farten.

Konceptet er en del af McDonalds nye strategi, som skal puste liv i virksomheden. Adminstrerende direktør siden marts 2015, Steve Easterbrook, har en stor opgave foran sig, efter at McDonalds har lidt tilbagegang på sin hjemmebane. I 2014 styrtdykkede kædens amerikanske overskud nemlig med 14 procent - en af de værste præstationer i kædens historie.

Den nye McDonalds UK direktør, Paul Pomroy, har sat et fornyelsesprogram i gang, som The Times har estimeret til at koste mere end 350 millioner pund. Udover digitale kiosker skal restauranterne forsynes med nye glasfacader og tablets som legetøj til de yngste.

»Vi har lyttet til kundernes kritik og for at imødekomme deres voksende forventninger, vil vi investere signifikant i vores restauranter for at skabe et spændende nyt miljø og forbedre kundeoplevelsen,« sagde Pomroy tidligere i år.