Nu tjener Jubii pludselig penge

For første gang i umindelige tider, er der pludselig kommet liv i den gamle, danske portal, Jubii. Portalen forventer nu overskud og vækst i et marked, der ellers stadig er lidt syrligt. Samtidig varsler portalen mulige opkøb.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er kommet flere brugere, færre udgifter og flere penge i kassen. Og så i øvrigt sorte tal på bundlinjen, hvilket i Jubiis tilfælde er nærmest sensationelt.

Tidligere på året aflagde portalen et rædsesfuldt regnskab for 2009 med et underskud på 15,9 mio. kroner, samtidig med at næsten hver tredje af Jubiis brugere havde vendt portalen ryggen og fundet nye græsgange. Omsætningen var styrtdykket fra knap 35 mio. til 13,8 mio. kroner og tilsammen betød disse faktorer, at den danske internetpionér, Jubii, reelt var på vej mod afgrunden, da den nye ejerkreds overtog selskabet fra tyske Lycos Europe i begyndelsen af 2009.

Læs også: Jubii kæmper med underskud

Ejerkredsen, der blandt andet består af den tidligere direktør for Jubii, Peter Lundsgaard og Skype-milliardæren Janus Friis, indsatte hurtigt herefter en ny direktør, Henrik Busch, der på meget kort tid skulle redde stumperne af den ramponerede portal og gøre virksomheden profitabel.

Den mission ser nu ud til at være lykkedes. Første halvår af 2010 endte med et plus på en million efter skat - og Jubii forventer, at selskabet ender på et årsresultat på godt tre mio. kroner efter skat i 2010. Samtidig er over 170.000 brugere vendt tilbage til portalen - og heraf har 43.000 ifølge Jubiis egne tal valgt jubii.dk som startside.

Undergangen undgået

Historien om Jubii er ellers en broget affære, hvor portalen er gået fra kolossal succes i 90erne til en dræbende stilstand i det nye årtusinde. Jubii blev startet af en håndfuld internetbegejstrede danskere, anført af iværksætterdynamoen Martin Thorborg i 1995, da internettet kun havde cirka 200 danske hjemmesider.

I 2000 blev portalen solgt, og siden har selskabet været ejet af tyske Lycos Europe, der undlod at gøre noget for at videreudvikle portalen. Samtidig satte tyskerne tilmed gaflen i Jubiis omsætning i en pikant sag om transfer pricing, hvilket har medvirket til, at portalens tal har været hummerrøde i årevis.

Læs også: Skype-milliardær i Jubiis ejerkreds

Nu ser det imidlertid ud til, at Jubii har stoppet dødsspiralen.

»Vi havde ikke forventet, at finanskrisen ville komme, men vi er meget tilfredse med, at vi har formået at blive profitable i en tid, hvor markedet har været svært. Det giver mig en tro på, at vi kan realisere et endnu større overskud allerede næste år,« siger Henrik Busch, der understreger, at Jubii ikke er færdig med at gøre forretningen fintunet og tidssvarende.

Hansen.dk

Da den nye ejerkreds overtog portalen, fik selskabet kun tre måneder til at få hele infrastrukturen over på egne servere, hvorefter tyskerne ville trække stikket ud. Portalen var så utidssvarende, at den nye ejerkreds og direktør Henrik Busch på relativt kort tid formåede at skaffe vækst i brugertallet alene med et redesign og en beslutning om at lade Google stå for søgningerne i stedet for at holde liv i selskabets egne søgeresultater. I stedet skulle Jubii - helt i stil med den tilsvarende portal, Yahoo - nu være indgangen til »det bedste på nettet«.

Egen udvikling af services skulle nu erstattes af partnerskaber, og der skulle pustes liv i en række projekter, som de tidligere tyske ejere havde holdt i skuffen. Det gælder blandt andet Jubiis egen mailservice, som blev sat i søen for små to uger siden, hvor danskere, der hedder et Sørensen, Pedersen og andre efternavne med -sen, kan få en mailadresse. Jubii har ejet domænerne i årevis, men har ikke benyttet dem i nyere tid - selv om gevinsten i form af sidevisninger er nem, billig og hurtig at plukke.

Læs også: Brugerne flygter fra Jubii

Samtidig har selskabet som noget nyt droppet ideen om selv at stå for al udvikling af nye tjenester og satser i stedet for på partnerskaber - herunder eksempelvis annoncesalg for et af Danmarks mest trafikerede sites, DMI.

Ifølge direktør Henrik Busch er der flere lignende samarbejder på vej, ligesom selskabet forventer snarligt at introducere fænomenet behavior tracking, der kan give en mere præcis annoncering over for brugerne og dermed booste indtægterne.

Men tidligere tiders happy-go-lucky-strategi er slut.

Nul prygl

»Dengang Jubii var nyt, og internettet var i vild vækst, behøvede man ikke tænke over økonomien i projekter som Jubii Venner (en tidlig forløber for Facebook, red.) eller Kodyl Prygl (et af de første populære online-spil, red.). Men tiden har ændret sig, og nu kan det ikke betale sig for os længere. Nu minder vi langt mere om et mediehus,« siger Henrik Busch.

Han understreger dermed også, at indhold på portalen Jubii i langt højere grad vil stamme fra andre leverandører - eller sågar selskaber, som Jubii vælger at investere i.

»Det er ikke utænkeligt, at vi kan finde på at købe op, hvis vi støder på selskaber, som har en god idé, men som mangler et trafikboost, eller som bare ikke formår at få det maksimale ud af deres idé,« siger han, uden dog at ville uddybe, om opkøbsemner allerede nu er i gryden.