Nu skal Tryg vise formatet

Der er renset ud i kundeporteføljen og Tryg sætter nu nye ambitiøse mål, som blandt andet bygger på at knytte sig tættere til de tilbageværende

Foto: Jeppe Bjørn Vejlø
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Trygs nye finansielle målsætninger er ambitiøse og ligger i fornuftig forlængelse af de tiltag, selskabet har gennemført de seneste år. Det vurderer senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank.

Målsætningerne er offentliggjort i forbindelse med sleskabets kapitalmarkedsdag, som afholdes onsdag i London.

Tryg går efter en egenkapitalforretning på 21 procent eller højere fra og med 2017-regnskabet mens det forsikringstekniske resultat, combined ratio, skal  være 87 eller lavere. Omkostningsprocenten presses ned til 14 eller derunder.

»Det er nogle meget ambitiøse målsætninger, de sætter sig, og det kræver, at de fortsætter med at dreje på de håndtag, som de med stor succes har drejet på. Dels at sænke de administrative omkostninger, mens også at sikre sig billigere indkøb,« siger Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank.

Og det mener han, at Tryg har et godt udgangspunkt for at gøre.

»Tryg er den næststørste i Norden og den største i Danmark. De er en af landets allerstørste indkøbere af materialer til husreparationer, reservedele til biler og ting fra alle mulige andre levrandører, som de forhandler med og forsøger at få bedre priser,« siger Jacob Pedersen.

Tryg sætter selv det mål at nedbringe omkostningerne med 250 millioner kroner, og spare 500 millioner kroner på indkøb.

Den eneste finger, Jacob Pedersen vil sætte på onsdagens udmelding, er at Tryg kun går efter at vokse i takt med markedet. Han mener, at forretningen er trimmet til en mere ambitiøs vækstplan.

»Man er færdig med at rense ud i kundeporteføljerne. Man har styr på dem og man har en fornuftig indtjening. Nu vil man knytte de kunder, man har, tættere til sig, og vokse i takt med markedet. Målsætningen er at voks ei takt med inflationen, og det er ikke superambitiøst. På den anden side understreger det, det det meget skarpe indtjeningsfokus,« siger Jacob Pedersen.

På kapitalmarkedsdfagen annoncerer Tryg et nyt skarpere fokus på kundetilfredshed og der sættes konkrete mål, blandt andet for fastholdelsesgraden, som skal hæves med et procentpoint.

»Man vil sikre en større robusthed ved at knytte kunderne til sig, og det gør man først og fremmest ved at behanbdle de kunder, man har, godt. Dér hvor tryg skal vise formatet, er, når kunden har en skade. Det er i det øjeblik, at de skal sætte ind, og jeg synes, at Tryg har stillet de rigtige mål blandt andet, at de fleste skader kan ordnes via en enkelt kontakt med Tryg,« siger Jacob Pedersen.