Nu skal transporten være elektrisk

Europas miljøzoner har sat gang i udvikling og salg af elektriske køretøjer til virksomheder. Det var tydeligt at se på forårets to store transportmesser.

I Birmingham var flere asiatiske mini-elvarebiler præsenteret. Her var der bud både fra indiske Tata og kinesiske DFSK, som mest er anvendelig til lokaltransport på grund af lille rækkevidde på cirka 80 kilometer. Her er det DFSK, som netop er markedsført i Storbritannien. Fold sammen
Læs mere
Foto: Carsten Teiner
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Englænderne er ikke så langt med at tænke i grøn opladning af elbiler som danskerne, men de vil meget gerne gøre miljøet i byerne bedre – og det skal elbilerne hjælpe med.

Så mens emnet på Birmingham Motor Show mere var zero emission ved kørsel i byerne, var det på Transport 2011 også zero emission ved opladning – med vindmøllestrøm.

Se også: billeder fra Transport 2011

Den heftige miljøzone i London resulterede på Birmingham Motor Show i mange nye el-varebiler, som er klar til salg. Mercedes får varebiler på gaden af deres Vito E-Cell i løbet af året i Storbritannien, mens Ford begynder salget næste måned af deres Transit Connect Electric.

Ford forventer et lidt større tal i det britiske, blandt andet til British Telecom, mens der på europæisk basis skal sælges op mod 500 af køretøjerne i år. Produktionskapaciteten er over 1.000 enheder lige nu.

Gamle medspillere lokalt er britiske Modec, der har haft økonomiske udfordringer – men ellers Smiths, der bygger elbiler på basis af både eksisterende lastbiler og varebiler af eksisterende modeller såsom Ford Transit og tjekkiske Avia. En kendt elbilsproducent.

Batteridrevet og med kapacitet

En ny spiller er skotske »Allied«, der importerer Peugeot Expert med motor, som skiftes med el-anlæg. 200 bygger man i år ud af de 4.000 Expert-modeller, som specialbygges til handikap- og taxi transport, de fleste med dieselmotorer.

Allied bruger skotske litium-ion-batterier og italiensk el-generator fra Ansaldo. Batterierne og andet elteknik vejer 500 kilo. Bilerne har en rækkevidde på 160 kilometer. Ud over el-teknikken er der et 12 liters Eberspächer dieselanlæg til varmeapparat og andre el-krævende aggregater. Lige nu kører der seks Allied elbiler til test i Finland, og én har været testet i Danmark. Allied bygger næsten alle deres biler sammen med Peugeot og benytter hele varevognsserien til forskellige opbygninger. Desuden var der i Birmingham flere asiatiske mini-elvarebiler. Både fra indiske Tata og kinesiske DFSK, som dog mest til lokaltransport på grund af lille rækkevidde på cirka 80 kilomter.

Euro 6-dieselmotorer

Birmingham havde ikke Peugeot Partner electric baseret på anden generation Partner, men den stod i Herning sammen med en van-udgave af den lille I-on. Iveco havde endvidere deres elektriske Daily.

Foruden elbilerne var der stærk fokus på begge messer på opdaterede dieselmotorer. Blandt andet Scanias nye Euro 6-motor, der opfylder miljøkrav, der træder i kraft i 2014. Mercedes er også klar med Euro 6, mens de fleste har en overbygning til Euro 5-emissionskravene kaldet EEV. Lastbiler skal kunne opfylde Euro 5 nu, mens varebiler skal klare kravet fra 1. januar 2012. Så producenterne står i kø for at lancere Euro 5-modeller. Logisk nok, for ellers var de ikke længere på markedet fra 2012. Iveco er et godt eksempel på, at design spiller en rolle for bedre brændstoføkonomi i form af deres aerodynamiske konceptbil Glider, der var med i Herning.

Så i Birmingham var Ford igen klar med deres Transit-modeller med tilnavnet Econetic, der er ekstra miljørigtige og nu tilpasset de nye Euro 5-motorer.

God forretning i grønne tiltag

VW var ikke i Herning, men i Birmingham løftede de sløret for deres Crafter med Euro 5-teknik. Fiat fortalte i Herning om deres kommende Euro 5 motorer, der er klar til Ducato om et par måneder. Nok sammen med Citroën Jumper og Peugeot Boxer.

Verden skal jo gå videre, og gamle lastbiler og varevogne vil køre videre i mange år – måske med krav om filter. Danske Dinex fra Fyn er store i efterbehandlingssystemer til dieselmotorer og er klar med nye filtre, når de fabriksmonterede filtre skal skiftes. I Birmingham viste Dinex for første gang deres Euro 4-filter til Scanias 4-serie.

I det hele taget var begge messer præget af virksomheder, der kan gøre lastbiler og varebiler renere. De har en god forretning med de mange miljøtiltag i landet med Londons miljøzone som vigtigste parameter. De har også gode kunder i de store transport- og kurérfirmaer og deres kunder, som for eksempel dagligvaremastodonter som Tesco.

Mange nye transportløsninger blev vist på messen i Birmingham. Eksempelvis Roadloads U-tail concept, hvor varevognens hæk er formet som et færgeleje, hvor en minicontainer sluses ind og hæves op på sekunder. Tesco er blandt de første kunder.

På IT-siden møder man flere og flere virksomheder med flådestyringssystemer i alle prislag. Blandt de nyeste er systemer fra GPS-producenten TomTom. I Herning havde en del IT-virksomheder samlet sig på én stor stand, hvilket gav et betydeligt bedre overblik. 

Læs også:

Bilforhandlere har fundet ny skattefidus

Forhandlere strides om demobiler