Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det internationale finanshus, som den danske stat har hyret til at rådgive om fremtiden for det problemfyldte PostNord, har en lang forhistorie med at frasælge statslige postselskaber.
Det skriver Børsen.
Pengene fosser ud af PostNord, der ejes i fællesskab af den svenske og danske stat. Herhjemme er selskabet presset af faldende brevmængder samt store omkostninger til at afskedige ansatte.
I foråret bad Finansministeriet derfor finanshuset Rotschild om at komme med anbefalinger, til hvordan postselskabet kan omstruktureres.
Ministeriet begrundede valget med Rotschilds mangeårige erfaring med rådgivning af postselskaber i andre lande.
Blandt andet i Italien, Storbritannien og Tyskland.
Alle tre steder er der ifølge Børsen foretaget privatiseringer og frasalg af statslige aktiver i landenes postselskaber.
Om Rotschild også vil pege på en sådan løsning i tilfældet PostNord vil tidligst blive kendt efter sommerferien, hvor eksperterne ifølge Børsen ventes at aflevere deres anbefalinger til Finansministeriet.
Interesseorganisationen Dansk Transport og Logistik (DTL) har ifølge avisen længe talt for, at staten trak sig ud af ejerskabet.
Og administrerende direktør for DTL Erik Østergaard er tilfreds med, at netop Rotschild er hentet ind som rådgiver.
»Når det er Rotschild, der er blevet sat på den opgave, så ser jeg to mulige scenarier, som til dels kan lappe over hinanden.«
»Den ene mulighed er, at de skal se på mulighederne for en opsplitning af PostNord i en ren svensk og dansk del. Det andet scenarie er, at de skal se på, hvilke dele af den danske forretning som kan sælges fra,« siger Erik Østergaard til Børsen.
Hverken Rotschild, Finansministeriet eller PostNord ønsker at udtale sig til avisen.
I det første halve år af 2017 havde PostNords danske forretning et driftsunderskud på 582 millioner danske kroner.