Nu skal egypterne for alvor lære at spise ost fra Arla

Med et nyt joint venture med Egyptens største mejeri satser Arla på mangedobling af sin omsætning i det nordafrikanske land.

Læs mere
Fold sammen

Egypterne skal for alvor til at lære at spise ost, smør, fløde og pulvermælk fra Arla.

Det er Arlas nye ambitiøse mål som led i koncernens globale vækststrategi. Arla opretter sammen med mejerikoncernen Juhayna et fælles selskab, der skal markedsføre og sælge Arlas produkter i hele Egypten.

Købedygtige forbrugere i Mellemøsten og Nordafrika spiser ost, smør, fløde og mælk. I dag sælger Arla nogle af sine produkter rundt omkring i Egypten.

Men Arla markedsfører i dag et lille sortiment i en lille del af Egypten, blandt andet Cairo. I volumen og dermed salg og indtjening batter det alt for lidt, mener de i hovedsædet i Aarhus.

Derfor slår Arla sig sammen med Egyptens største og stærkeste mejeriselskab, Juhayna. De to opretter et fælles selskab, der skal markedsføre og sælge Arlas produkter og et markant større sortiment over hele Egypten.

Visionen er at gøre Egypten til ét af Arlas nye vækstmarkeder i Mellemøsten og Nordafrika. Inden for ost satse Arla på fetaost og smelteost.

»Med det nye joint venture venter vi, at Arla når op på en omsætning i Egypten på ca. 700 mio. kr. i 2020 mod sidste års omkring 100 mio. kr. Vi går efter at nå et ambitiøst mål, da vi har fået en partner, der kan hjælpe os med at opfylde ambitionerne,« siger Rasmus Malmbak Kjeldsen.

Han er regionsdirektør for Arlas markeder i Mellemøsten og Nordafrika, hvor Arla har en ambition om at nå op på en halv snes milliarder i omsætning i 2020. Sidste år lå omsætningen på fire milliarder kr. i regionen.

Det egyptiske mejeriselskab producerer langtidsholdbar mælk, yoghurt, drikkeyoghurt og juice til hele Egypten. Til gengæld har selskabet stort set ingen produktion af smør, ost og fløde, der er Arlas styrke i Mellemøsten og Nordafrika. Derfor indgår Arla og Juhayna i et joint venture.

»Vi er et rigtig godt match. Juhayna har landsdækkende distribution, og vi konkurrerer ikke i de samme kategorier. Sammen får et bredere sortiment, som styrker begge parters forretning,« siger regionsdirektør Rasmus Malmbak Kjeldsen.