Nu skal du betale for at have penge i banken

Op mod 20.000 kunder FIH Erhvervsbank bliver nu som de første herhjemme ramt af negative renter på indlån i banken. Der er intet økonomisk rationale for at de andre banker ikke gør det samme, siger bankdirektøren.

FIH Erhvervsbank indfører negative renter på indlån. Fold sammen
Læs mere

»Kære kunde i FIH Indlån« begynder mailen fra FIH Erhvervsbank til deres kunder med indlånskonti. Hvad der følger er mindre kærligt, set med bankkundeøjne.

Banken indfører nemlig som den første herhjemme negative renter på indlån i banken. Med andre ord: nu koster det penge, at have penge i banken. Det rammer mellem 15.000-20.000 kunder i banken, der i alt har omkring 1,1 mia. kroner stående på den pågældende kontotype.

FIH Indlån sænker renten på FIH DtD kontoen (konto uden binding) til -0,5 procent med virkning fra 9. marts 2015. Renteændringen gælder både privat- og erhvervskunder, oplyser banken i mailen. Banken kunne i princippet ændre renten med en uges varsel, men har altså valgt at give kunderne en måned til at finde et andet sted at sætte pengene.

»Tidligere har vi kunnet placere pengene fra indlånskonti med 0 procent i rente andre steder og få lidt over nul procent i forrentning. Men nu koster det os penge. Vi har omkring en milliard stående  på dag-til-dag-konti i banken, og det koster os penge. Vi er en afviklingsbank og vores udgangspunkt er, at det som minimum skal være et nulsumsspil. Derfor bliver vi nødt til at sende omkostningen videre til kunderne,« siger adm. direktør Henrik Sjøgreen.

FIH oplyser samtidig, at man ikke længere vil nye højrentekonti med binding, mens eksisterende højrentekonti fortsætter på uændrede vilkår til udløb, hvorefter de ikke kan forlænges.

Renteændringen sker som følge af udviklingen i det danske renteniveau de seneste uger, hvor Nationalbanken har sænket rente så meget, at renten på blandt andet indskudsbeviser er blevet negativ. Bankerne skal altså betale penge, for at Nationalbanken låner dem. Og den regning bliver nu sendt videre til forbrugerne.

»Der er intet økonomisk rationale for, hvorfor de andre banker ikke har gjort det samme. Intet. Det må handle om kundepleje og psykologi, for ud fra et økonomisk synspunkt er der ingen tvivl om, at de taber penge på en rente, der ikke er negativ,« siger Henrik Sjøgreen.