De amerikanske sundhedsmyndigheder FDA har valgt at igangsætte en undersøgelse af et 13 minutters nyhedsindslag om svær overvægt, hvori Novo Nordisks fedmemiddel Wegovy omtales. Det skriver Børsen.
I januar blev Novo Nordisk af sundhedsorganisationen Physicians Commitee beskyldt for at have betalt sig til reklame i indslaget, der blev vist på amerikanske CBS' populære tv-program »60 Minutes«.
Her indsendte sundhedsorganisationen en klage til FDA, der hævder, at historien er en annonce, hvilket overtræder FDAs krav om »fair balance« for annoncer. Novo Nordisk har tidligere afvist anklagerne.
»60 minutes-programmet efterlignede et nyhedsprogram, men det var i virkeligheden en tv-reklame,« lød det fra The Physicians Committees formand, Neal Barnard, der til daglig er adjungeret professor i medicin på George Washington School of Medicine.
Formanden henviste til, at de amerikanske regler for tv-reklamer for lægemidler foreskriver, at man skal forklare risici og bivirkninger ved ligemidlerne, og fremhæver, at Wegovy kan give forøget puls og fordøjelsesmæssige bivirkninger.
Sundhedsorganisationen Physicians Commitee ønsker at få fjernet fire nyhedselementer på CBSs hjemmeside, der beskriver Novo Nordisk lægemiddel som »meget effektivt, imponerende og vidunderligt.«
Udover skjult reklamer beskylder professor Neal Barnard Novo Nordisk for at have betalt 100.000 dollar til de læger, som roser Wegovy i programmet. Det har Novo Nordisk også afvist.

