Nu rykker dotcom 2.0!

"Dotcom" er på vej mod et forrygende comeback. De nye selskaber skaber nemlig reel økonomisk værdi.

Det pibler og grøder i erhvervslivets underskov, hvor stadig flere spændende "dotcom"-iværksætterprojekter netop nu skyder op. Det forkætrede "dotcom", som først skabte svimlende formuer, siden en hysterisk boble-effekt og sluttelig et fuldstændigt kollaps, er på vej til et strålende comeback.

Venture-investeringerne er godt på vej til at nå samme omfang som under "dotcom"-boblen, og det er igen IT, der er med til at trække tallene op. I 2006 ventes venture-investeringerne på globalt plan at løbe op i 170-200 mia. kr.

Boblen og teknologikrakket for fem år siden er bestemt ikke gået i glemmebogen, og historien er derfor ikke på vej til at gentage sig. Sagen er, at vi er kommet ud af boblen med meget stærkere teknologier, langt bedre iværksættere og dygtigere forvaltere af venturekapital.

Det driver investeringerne op og skaber helt nye brancher og forretningsmodeller. Spektakulære koncepter som Skype, My Space og Second Life er lysende eksempler. Hvor Amazon.com viste vejen i 1990'ernes slutning, er det nu Google, der inspirerer en hel verden af iværksættere med fokus på nye forretningsidéer i digitale værdikæder.

Professor Michael Porter, konkluderede i en artikel i Harvard Business Review i 2001:

"Det er svært at komme til en sikker forståelse af virkningen af Internettet på forretningslivet ved at betragte resultaterne indtil nu. Men to brede konklusioner kan drages: For det første var mange af Internet-virksomhederne kunstige virksomheder, der konkurrerede med kunstige midler propfyldte med lettilgængelig kapital. For det andet: I overgangsperioder, som den vi netop har været igennem, ser det ud som om, der opstår helt nye konkurrencevilkår. Men i takt med, at markedskræfterne træder frem, som de gør nu, genvinder de gamle regler deres styrke. Skabelsen af ægte økonomisk værdi bliver igen den endelige dommer over forretningssucces".

Ny rykker "dotcom 2.0" for alvor! Det sker med skabelsen af ægte økonomisk værdi for øje - de gamle dyder gælder fortsat. Samtidig investerer modne industrier i et stadig mere forceret tempo for at bevæge deres kerneforretning fra analoge, fysiske værdikæder til de digitale.

Det gælder f.eks. print-mediebranchen, TV, kommunikationsindustrien og mange serviceerhverv. Dotcom 2.0 ligner ikke begyndelsen til en boble, men et sundt, frugtbart felt for disruptiv innovation.