Nu må du bruge mobilen i biografen

En ny biografspil-app gør det muligt for det danske biografpublikum at bruge mobilen i de mørke sale. Forbrugere og annoncører har taget pænt imod det nye tilbud, der betegnes som den største fornyelse af biografmediet siden digitaliseringen.

Nu kan du få lov til at spille i biografen. Det er et forsøg fra annoncører på at aktivere forbrugeren. Fold sammen
Læs mere

I de danske biografsale bliver det snart mindre ildeset at hive mobilen frem i mørket. En ny spilapp – »BioSpil« – er måske den største fornyelse af biografmediet siden digitaliseringen af mediet.

Biografspillet er nemlig udviklet som en app, der for første gang bringer spil eller »gaming« og interaktivitet helt ind i landets biografsale. Ikke udelukkende som underholdning, men for at annoncørerne får mulighed for at aktivere forbrugerne.

Og både kunderne og annoncørerne har taget pænt imod det nye biografspil. Spillet er således blevet testet både i mindre fokusgrupper og til en forpremiere med 400 gæster. Hele 93 pct. af gæsterne var positive over for det nye »BioSpil«, og 86 pct. tilkendegav, at de vil spille med, når spillet vil blive lanceret i biografen.

»BioSpil« er udviklet i et samarbejde mellem Dansk Reklame Film og mediebureaugruppen GroupM, og det hele begyndte for et halvt år siden, hvor en undersøgelse af det danske biografpublikum afslørede, at der blandt biografgængere er flere af de såkaldte »seeders« – hvilket er personer, som er i stand til at påvirke deres omgangskreds – end i andre medier.

I kølvandet på undersøgelsen opstod så spørgsmålet: Hvad skal der til for at fastholde eller i bedste fald øge »word of mouth«-effekten, når biografgængerne forlader biografsalen? Og hvordan udnytter annoncørerne synergien ved den særlige eksponerings- og seeder-effekt til at sprede deres kommercielle budskaber?

På det grundlag udviklede man platformen for det nye »BioSpil«, som med tiden kommer til at rumme flere typer spil, men som i første omgang starter med spillet »DolceWord«, der er skabt i samarbejde med kaffebrandet »Nescafe Dolce Gusto«. Senere i år følger endnu et biospil, »BioQuizzen«, som er udviklet i samarbejde med Nordisk Film.

BioSpil er en platform, der rummer muligheder for flere typer af spil, men gennemgående for alle spil bliver, at spillene starter omkring seks minutter, før reklamerne kører henover lærredet. Og spillet starter ved, at man åbner »BioSpil«-app’en og skriver en kode, der er fremhævet på biograflærredet, som forbinder brugeren til en særlig Facebook-side, der fodrer systemet med navn og billede af brugeren, som herefter figurerer på biograflærredet.

»Second screen« også i biografen

Når selve spillet begynder, foregår spillet på det store lærred. I DolceWord skal brugeren benytte sin smartphone som en spilkonsol til at danne det ord, som er fremvist på lærredet, og i BioQuizzen skal brugeren angive et rigtigt svar på det filmspørgsmål, som bliver stillet på lærredet.

I det første biospil, DolceWord, vinder den person i biografsalen, som får flest rigtige svar på kortest mulig tid. Vinderen i hver sal deltager herefter i en lodtrækning om en ugentlig hovedpræmie. Og i introduktionsperioden vil publikum fra tid til anden få overrakt præmier, mens de sidder i biografsalen.

Vinder man ikke i biografen, deltager man til gengæld i konkurrencer om at vinde sidepræmier, som for DolceWords vedkommende foregår på Nescafé Dolce GustosFacebook-side, hvor det også er muligt at fortsætte med at spille DolceWord – interaktivt mellem computerskærmen og mobilen.

Ideen med at bygge bro mellem offline og online gør det muligt for annoncørerne at få forbrugeren til aktivt at involvere sig i et brand i biografen og fortsætte sin involvering på det sociale medie.

»Spillet skal derfor helst skabe en oplevelse, der fungerer som løftestang til at skabe en relation og accept af brandet, som øger dets »word of mouth«-effekt,« siger Mikkel Hagedorn, som har stået i spidsen for udviklingen af det nye »BioSpil« og til dagligt er ansvarlig forretningsudvikling hos mediebureaugruppen GroupM.

»Det er i høj grad koncepter som disse, der i øjeblikket efterlyses af annoncørerne, som ønsker at komme tættere på forbrugerne med relevant indhold, og som tillige er villige til at gå helt nye veje for at få kundernes opmærksomhed,« tilføjer han.

»For os er det vigtigt at tænke i tværmedielle løsninger, hvor vi bruger det bedste fra de forskellige platforme til at danne partnerskaber med vores forbrugere og skabe involvering og præference for vores brands,« fortæller Kim-André Nordby, Business Manager for Nescafé Dolce Gusto.

Publikum i hovedrollen

For Dansk Reklame Film har det været essentielt at give publikum en anderledes biografoplevelse, som de selv kan deltage i. Til forskel fra reklameblokken, hvor publikum passivt eksponeres for annoncørernes budskaber, har BioSpillet nogle helt nye muligheder.

»Hovedideen er, at det skal være en ny måde at interagere med publikum på. Men det skal samtidig være underholdende,« siger Claus Brix, der er direktør i Dansk Reklame Film, som mener, at biografspillet er den største fornyelse af biografmediet siden digitaliseringen.

»BioSpil« bliver i første omgang lanceret i Nordisk Film Biografer.