Nu lukker Blockbuster butikker

Videokæden kæmper for at holde skruen i vandet på et falmende marked. Senest er tre butikker på centrale adresser i København lukket.

Foto: Morten Bang Jørgensen. Blockbuster på Nørrebrogade er en af de københavnske butikker, som kæden har drejet nøglen om på for nylig.
Læs mere
Fold sammen

Det er benhårde tider at leve af underholdning i. Ikke mindst hvis man gør det ved at leje DVD-film og computerspil ud.

Det mærker man også hos Danmarks største videoudlejer-kæde Blockbuster. Inden for ganske kort tid har kæden ryddet og lukket tre københavnske adresser. Blandt på de centrale placeringer som Frederiksborggade og Nørrebrogade. Desuden er butikken på Lyngbyvej også lukket.

"Vi gik ind i 2012 med 70 butikker, og nu har vi lukket tre butikker i København, hvor vi har haft mulighed for at flytte kunderne til andre butikker der ligger relativt tæt på," siger adm. direktør i Blockbuster Danmark Søren Heilmann, der dog ikke vil kommentere, om der er flere lukninger på vej i den nærmeste fremtid.

På Nørrebrogade giver Søren Heilmann også den snart fem år gamle lukning af biltrafikken gennem gaden skylden.

Til salg efter betalingsstandsning

"Vi har hele tiden været opmærksomme på omsætning og indtjening i vores butikker, og ingen detailhandelskæde har på sigt interesse i at køre med tabsgivende butikker noget sted i Danmark," siger Søren Heilmann.

Blockbuster Danmark er derfor nu nede på 67 danske butikker. Kæden var oppe på 72, da antallet var på sit højeste i 2009.

Der har i flere år hængt et "Til salg"-skilt på døren til Blockbuster Danmark, efter at det amerikanske moderselskab gik i betalingsstandsning i 2008 og efterfølgende blev købt af satellit-TV-selskabet Dish Networks. Dish satte umiddelbart efter Blockbusters europæiske aktiviteter til salg.

Derudover er videoudlejningen også presset af ulovlige pirat-downloads af film og streaming-tjenester som YouSee og amerikanske Netflix, der er på vej ind på det danske marked.

Blockbuster Danmark kom ud af 2011 med et underskud på 5,363 mio. kroner og har en egenkapital på lige under 67,4 mio. kroner. Selvom markedet for videoudlejning er underdrejet, så har Blockbuster indtil nu formået at skærme sig mod den værste nedgang ved at tage markedsandele fra endnu mere pressede konkurrenter. Blandt andet måtte PlayTime Video tidligere i år lukke biksen.

Døende race

Detailhandelsekspert Peter Reinholdt Paulsen, der er analysekonsulent hos Retail Institute Scandinavia, kalder den traditionelle udlejning af video for en døende race.

"Det er svært at se, hvad der helt præcist er den gyldne nøgle til fremtiden for de her gammeldags udlejningskæder, der er tager penge for at leje DVD-film ud, men de er nødt til at finde en vej ind på markedet for digital udlejning, hvis de skal overleve i fremtiden. Alternativt skal de finde nogle løsninger, hvor man lejer spillekonsoller og andet udstyr ud i de fysiske butikker," siger han.

Direktør Søren Heilmann er også overbevist om, at der snart skal til at ske noget nyt, hvis Blockbuster skal være en god forretning i fremtiden.

"Da markedet er nået dertil, hvor der snart ikke er flere markedsandele at tage for vores butikker, er vi nødt til at tænke nyt og udvikle vores butikskoncept til at omfatte andet end det, det gør i dag, hvis vi fortsat skal drive samme antal butikker," siger han.