Nu kommer mini-elbil også som varebil

Peugeot Danmark udvider sit varevognsprogram med en gulplademodel af mini-elbilen Ion – hvis de kan få dispensation med varevognsmålene

Peugeot Ion er 10+ cm for kort i varerummet for at kunne blive godkendt som varebil - men importøren håber på en dispensation. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Peugeot
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der mangler 10 centimeter i længden i forhold til de nyværende krav til varebilers indvendige mål før den lille Peugeot Ion elbil kan sælges som varebil. Men hos importøren håber man på en dispensation.

- Vi tror, at varebiler får et come back – og selv om Ion er fritaget for afgifter, ved vi at flere virksomheder gerne vil bruge Ion til let bytransport – og så vil de også slippe for momsen, siger informationschef Hanne Sørensen, Peugeot Danmark.

Hun tror på bilen som reklamesøjle og for firmaet med en grøn profil. Varerummet er ikke så stort – men der er adgang både gennem den store bagklap og sidedørene. Firmaets medarbejdere henter bilen opladet i virksomheden og stiller den tilbage i ladeagregaret, når de skal hjem.

Læs også:

Nu kommer de elektriske varebiler

Elbil klarede crashtest

Peugeot har en samarbejdsaftale med ChooseEV når det gælder opsætning af intelligente ladestationer – både i firmaet og hjemme i gararen – der lader bilerne, når strømmen er mest grøn (fra vindmøller).

Peugeot har også fået en lille håndfuld varebilsudgaver af Peugeot Partner – bygget af firmaet Venturi over den forrige model. Det er egentlig det franske postvæsen, som skulle bruge en enkel el-postbil, hvor prisen var vigtig. Derfor den udgåede model, der resten af året bygges i Portugal – og derfor det enkle Zebra nikkel sodium batteri, der er et varmt batteri.

Til gengæld taber det højst kun tre procent strøm – mellem minus 20 og plus 20 grader. Bilen arbejder med 300 volt højspænding. Når bremsen aktiveres, regenereres strøm. 120 km. er rækkevidden, topfarten 112 km/t – og opladningstiden seks-otte timer. Et display i instrumentbrætter fortæller om bilens el-tilstand. Lasteevne 760 kg – og varerummet er uændret fra dieseludgaven, da el-tekken ligger under motorhjælmen. Et Wabasto oliefyr sørger for at varmen er der i kabinen

- Vi har p.t. solgt fire modeller – to til DONG, en til Poul Refstrup Leasing og en til vores Thisted forhandler, som satser på elbilerne. Med 240.000 kroner er den kun få tusiden kroner dyrere end en diesel-varebil. Fredericia Kommune har i øvrigt købt fire el-modeller. Fabrikken har bebudet, at der kommer en elbil baseret på den nye Partner næsten år – når den nuværende model udgår endeligt, siger Hanne Sørensen.

Opladning kan ske med syv, 10 og 16 ampere – Syv har man i hjemmet – og så tager det længere tid. Et 10 Ampere kabel kan fås – med egen sikring – og kan kan få lagt 16 Ampera stik ind i firmaet af sin installatør. Man vælger, hvor meget Ampera, der skal bruges – ved at vælge på instrumentbrættet. 

Læs også:

Kommuner bør gå sammen om elbiler 

Ingen gratis parkering til elbiler