Nu kommer iPod-indekset

Apples iPod bliver nu ligesom en Big Mac fra McDonald's brugt til at vurdere købekraften i lokale valutaer verden over.

Arkivfoto: AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
For tyve år siden lancerede erhvervsmagasinet The Economist deres berømte Big Mac-indeks, der fortæller, hvad en Big Mac koster verden over. Indekset måler prisen på en Big Mac i dollar, så priserne er sammenlignelige, men dollar-prisen er fundet med udgangspunkt i prisen på en burger i den lokale valuta.

Dermed kan man på en nem måde vurdere købekraften i lokale valutaer - altså hvor meget kan du få for dine penge - fordi man tager prisen på et konkret sammenligneligt produkt, der er helt ens verden over. Og man kan nemt se, om en valuta er undervurderet i forhold til andre.

Nu har en af Australiens største banker, the Commonwealth Bank, brugt den seneste version af Apples iPod Nano til at sammenligne globale valutaer og købekraften i 26 lande verden over.

iPod-indekset viser, at man ikke skal købe sin iPod i Brasilien, som er verdens dyreste sted at købe storsællerten fra Apple. Her skal man betale 1.891 kr. for en iPod. Inderne skal også til lommerne og må slippe 1.282 kr.

Canada er det billigste land med en pris på 832 kr. for en iPod, mens Kina overraskende ligger midt i feltet med hensyn til prisen, når man tænker på, at der ikke er nogle transportomkostninger, der presser prisen op, da iPod produceres i Kina.

Danmark er ikke med på listen.