Nu kommer de elektriske varebiler

Korte strækninger og meget start/stop kørsel kendetegner distribution i byområder. Og her kommer el-varebilen til helt sin ret.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De første elvarebiler er allerede rullet ud til brugerne, og flere er på vej. ErhvervsBladet har prøvekørt de fleste nye varebiler gennem det seneste år – primært som prototyper – men nu er de første klar til salg.

De fleste bilfabrikker arbejder på elprojekter, men den helt store udbredelse kommer vi nok til at vente på nogle år.

Flere selskaber er udbydere af strøm, men de mest kendte er nok Better Place, Clean Charge og ChoosEV. Man tegner ganske enkelt et abonnement til sin elbil og får så etableret et strømudtag ved virksomheden, eller man kan »tanke« ved ladestandere på gadeplan. 

Se her alle de nye el-varebiler

Det største problem med elbiler er dog opladningstiden på op mod otte timer, så man skal huske at sætte ladekablet til, inden man går hjem fra arbejde. Den største diskussion om elbiler går på, at man forurener med elbil, hvis den oplades om dagen af sort strøm frem for om natten med grøn strøm fra eksempelvis vindmøller. Clean Charge garanterer dog grøn strøm gennem et intelligent ladesystem.

Tvist om gratis parkering

Elbiler har ofte problemer med rækkevidden, og i nogle hybridbiler er der kun til 20 kilometers kørsel i eldrift. Dertil kommer levetiden på batterierne. Nogle forventer en levetid på ti år på batterierne, hvilket er tre år mere, end varebiler i gennemsnit holder i Europa. 

Læs også: Ingen gratis parkering til el-biler

Endelig er der den høje pris, der dog kan pakkes ind i en leasing-aftale. Ellers er det ofte offentlige institutioner, kommuner og firmaer med en ekstraordinær grøn profil, som køber elbiler.

Mange har været interesseret i at købe en elbil, da man i flere byer – blandt andet København – kan parkere gratis. Men det vil nok ikke fortsætte ret længe, da det ikke er lovligt. Københavns Kommune har sendt sagen til transportminister Hans Christian Schmidts (V) skrivebord.

Som en radiobil

Plug-in hybrid varebiler er der allerede i den dyre ende i form af Lexus RX 450h, men GM har fremvist deres Vivaro-prototype med samme teknik som Opel Ampera og Chevrolet Volt, hvor en benzinmotor træder til, når strømmen slipper og på den måde har en samlet rækkevidde på flere hundrede kilometer.

Lige nu ruller de første Mercedes-Benz Vito E-Cell rundt hos udvalgte kunder. Til salg er også eludgaver af Citroën Berlingo – kaldet First – samt den tilsvarende Peugeot Partner.

Kangoo Van er klar til efteråret til 149.000 kroner plus en leasing-afgift for batterierne på 15.000 kroner om året plus moms.

Fælles for de fleste elbiler er deres letkørthed som en radiobil med hurtig acceleration takket været moment fra 0 km/t. Men om vinteren er rækkevidden noget mindre, og det skal man være opmærksom på.

Se her alle de nye elvarebiler