Nu kan du tweete et truet dyr

Verdensnaturfonden er i luften med en anderledes kampagne, som baserer sig på Twitter og de små ”emoji”-symboler, som hele verden konstant sender til hinanden. Ideen er, at vi nu skal sende endnu flere og dermed være med til at redde en række truede dyrearter.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er næsten gået inflation i de små symboler - emoji’er - som kan forstille alt fra smilende ansigter, dansesko og cigaretter til flyvemaskiner, balloner og græskar, skriver Markedsføring.

Men nu har London-reklamebureauet Wieden + Kennedy opfundet en kampagne til WWF (Verdensnaturfonden), der udnytter vores evindelige trang til at krydre beskeder med de små symboler til et godt formål.

Kampagnen hedder # EndangeredEmoji og bygger på det faktum, at 17 af de dyre-emojis, som mange benytter sig af hver eneste dag, faktisk forestiller dyr, som i den virkelige verden er truet af udryddelse.

Sammen med bureauet har WWF derfor kreeret en særlig Twitter-side med et billede af netop disse 17 emojis. Hvis man re-tweeter billedet er man ”med”, og det betyder, at hver gang man tweeter og bruger et af de 17 dyre-emojis, registrerer WWF det.

Hver dyre-emoji ”koster” hvad der svarer til cirka en krone, WWF sender en specifikation en gang om måneden på, hvor meget man har brugt, og i sidste instans vælger man så selv hvor stort et beløb, man vil give til kampen for at redde de truede dyrearter.

Kampagnen køres via den officielle @WWF Twitter-konto, og kampagnesitet kan ses her.