Nu kan du tanke bilen og betale via app

OK står bag den første mobile app i Danmark, der gør dankortet overflødigt, når du tanker. En tendens, man vil opleve i alle brancher, lyder det.

Foto: ERIK JEPSEN. OK Benzin tankstation.
Læs mere
Fold sammen

Nu bliver det ganske plasticfrit, når du skal tanke benzin. En ny app fører betalingen over på mobilen, så hverken dankort eller benzinkort er nødvendigt.

OK har netop lanceret en mobil-app, hvor du tilknytter dit OK-kort. Du taster kortnummeret og CPR-nummer - CVR-nummer hvis det er erhverv - på telefonen. Når du kører hen til en OK-station, fortæller app'en via en gps, hvor du er, og så vælger du den stander, du vil tanke på.

Du taster din pinkode, lægger telefonen fra dig og tanker.

»Vi startede som de første med at tage dankort på vores automater, så vi har hele vejen været førende. Og nu er mobilbetalinger det næste step, og der skal vi selvfølgelig også være først,« siger direktør for OK, Niels Ole Christensen.

App'en koster ikke noget, og ligger allerede tilgængelig på app-store. Det er også muligt at tilknytte flere kort til samme mobil, eller omvendt - bruge samme kort på flere telefoner.

»Vi skal være så kundevenlige som overhovedet muligt. Der tager vi et skridt mere her. Og her kan vi kommunikere med kunden og tilbyde flere ting eferhånden,« fortæller Niels Ole Christensen.

Jan Møller Jensen, lektor ved Institut for Marketing og Management på SDU, påpeger, at det er en tendens, man vil opleve generelt i alle brancher. På den måde er OK hoppet med fra start i et forsøg på at skille sig ud fra de andre tankstationer.

»Benzin er et meget homogent produkt og derfor er differentiering på andre faktorer, eksempelvis bekvemmelighed ved betaling som her, af stor betydning for benzinstationerne,« siger han og fortsætter:

»Det er særlig oplagt for OK, som jo ikke har butikker, de skal generere mersalg fra. Salget af andre produkter end benzin udgør en meget stor andel af omsætningen hos de andre tankstationsbutikker, og derfor er det ikke lige så attraktivt for dem at gøre det nemt for bilisterne at betale uden at komme ind i butikken.«

Udfordringerne er at vænne kunderne til den nye betalingsmetode. Det er OK's direktør godt klar over, da det ikke er første gang, de bringer nye metoder i brug på tankstationerne for kunderne.

»Nu skal kunderne vænne sig til at gøre det på en ny måde. Vi har jo vænnet kunderne til at tanke automatisk i første omgang, så vi kender jo godt til, at det er nogle processer, der godt kan tage lang tid,« siger Niels Ole Christensen.

Samtidig mener Jan Møller Jensen, at det at sikre mersalget kan være en udfordring for de tankstationerne.

»Derudover er det nok mest sikkerheden, som vil være en udfordring.«

Tilbage på Niels Ole Christensens skrivebord ligger planerne om at integrere et kørselsregnskab. En af de ting, han også tror kommer på banen er, når man kører ind i vaskehallen, at man via telefonen kan vælge og starte det ønskede vaskeprogram.