Nu kan du snart betale med telefonen i butikkerne

Hver dag sendes 2,5 mio. kr. mellem danskernes private mobiltelefoner. Om kort tid åbner Danske Bank, som har en halv million brugere – de fleste fra andre banker – for, at man kan betale med telefonen, når man køber ind i butikkerne.

Mandag kommer Danske Banks mobilbetalingsapp, MobilePay, også til Windows Phone-brugere ud over til iOS og Android. Fold sammen
Læs mere
Foto: DADO RUVIC
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskernes begejstring for at bruge mobiltelefonen til at betale til hinanden er så stor, at bankerne nu kæmper om at samle det største antal brugere, inden formentlig Danske Bank som den første om kort tid gør det muligt også at betale med telefonen i danske butikker uden kontanter eller dankort.

Fra i dag, mandag, kommer Danske Banks mobilbetalingsapp, MobilePay, også til Windows Phone-brugere ud over til iOS og Android.

Samtidig hæves det beløb, som dagligt kan overføres gennem telefonen, til 1.500 kroner, og en ny funktion, Del regningen, kommer til. Siden lanceringen i maj 2013 har 500.000 hentet programmet, og de fleste taget det i brug. 57 procent – eller næsten seks af ti – af brugerne er ikke Danske Bank-kunder, og netop det spiller en afgørende rolle i bankens strategi.

Så mange som muligt

»Vi vil have så mange med som muligt, så vi kan lave gode aftaler for brugerne og for os selv. For de betalingsløsninger, der har mange brugere, bliver interessante samarbejdspartnere. Næste ting på ønskesedlen er butikkerne, så man kan betale med MobilePay dér. Vi er relativt tæt på at lancere dette. Og så skal der gang i markedspladserne og laves aftaler med forhandlere om rabatter og gode tilbud til den base af gode kunder, som oven i købet har et betalingsmiddel,« siger Jesper Nielsen, chef for forretningsudvikling i Danske Bank.

Flere muligheder på vej

Dagligt sendes der 2,5 millioner kroner gennem MobilePay – i gennemsnit 161 kroner på de 12.500 daglige overførsler.

Siden maj er der overført 170 millioner kroner. Man skriver modtagerens telefonnummer ind, og så bliver pengene overført, uden at man skal tænke på kontonumre – ud over at have tastet sig eget ind oprindeligt. Hvis modtageren er MobilePay-bruger, får han/hun straks besked via programmet. Ellers kommer der en SMS-tekstbesked om, at pengene er på vej.

Nordea, Nykredit, Arbejdernes Landsbank, Spar Nord, Sydbank, Jyske Bank og Lokale Pengeinstitutter står bag den konkurrerende løsning Swipp, som også netop er kommet til Windows Phone, og hvorigennem man kan overføre op til 3.000 kroner om dagen.

Kun Nordea har endnu ikke lanceret Swipp, som i øvrigt snart tager imod også Danske Bank-kunder. Desuden vil Swipp senere i år kunne begynde at bruges som betaling i butikker.

Også de fire store teleselskaber – TDC, Telenor, Telia og »3« – agter i fællesskab at gå ud med en mobilbetalingsløsning inden nytår.

Bankerne forsøger at sikre, at kundernes penge bliver i banken og ikke indsættes og dermed bindes på konti hos Starbucks, PayPal og mange andre.

»For os er noget af det vigtigste også at beskytte vores indlånsbase, så alle disse penge ikke kommer til at stå forskellige steder,« siger Jesper Nielsen fra Danske Bank.

Ti øre pr. overførsel

Det er gratis for kunder i Danske Banks omdiskuterede kundeprogram at benytte MobilePay. Herudover kan den første million brugere frem til januar 2016 anvende MobilePay gratis. Alle herudover skal betale ti øre pr. overførsel.

Pengene overføres straks mellem Danske Bank-konti men med en dags forsinkelse, hvis man er kunde i en anden bank, så banken som sædvanlig tager renterne af beløbet selv.