Nu kan du blive forsikret mod chikane på nettet

Forsikringsgiganten AIG lancerer nu en forsikring, der dækker situationer, hvor andre har lagt ulovlig krænkende information om dig på nettet.

Danskere kan nu blive forsikret mod krænkelser på internettet. Det er den amerikanske forsikringsgigant AIG, der står bag det nye forsikringsprodukt. Fold sammen
Læs mere
Foto: BRENDAN MCDERMID

Chikane og mobning over internettet er et stigende problem, og det vil forsikringsselskabet AIG nu gøre noget ved. Selskabet er klar med en forsikring, der dækker ved krænkelser på nettet, og derudover vil AIG støtte bekæmpningen af netmobning blandt børn og unge.

Forsikringen kalder AIG for WebSafe, og den dækker i de situationer, hvor andre har lagt ulovlig krænkende information om dig eller et familiemedlem på internettet.

AIG sørger i disse situationer for hurtig hjælp til at få fjernet eller flyttet den krænkende information, så informationen ikke spredes yderligere på nettet. Desuden dækker forsikringen juridiske omkostninger, tabt arbejdsfortjeneste og psykologhjælp, ligesom også ID-tyveri er dækket af forsikringen.

»Flere og flere bliver udsat for ubehageligheder, som dels er krænkende og dels kan være ulovligt - og som helt sikkert er ubehageligt at have liggende på nettet. Det kan have enormt store konsekvenser for dit familieliv og karriere, og ikke mindst din sociale identitet mange år frem i tiden,« siger Bo Kristensen, Nordic Head of Service Programs fra AIG.

Det Kriminalpræventive Råd vurderer, at omkring 16.000 danskere blev udsat for chikane på internettet ved misbrug af digitale profiler i 2014, hvilket er en stigning på 14 procent i forhold til året før.

Vil bekæmpe mobning blandt børn og unge

Særligt blandt børn og unge er der store problemer med chikane på nettet. Ifølge AIG viser en undersøgelse, at 71 procent af alle danske børn og unge over 11 år har oplevet noget på internettet, som de selv karakteriserer som ubehageligt, mens 21 procent af børn og unge over 11 år har oplevet at blive mobbet online.

Udover lanceringen af forsikringen vil AIG hjælpe til med at bekæmpe onlinemobningen, og det sker ved, at forsikringsselskabet giver et sponsorat på 100.000 kr. til Børns Vilkår. Et sponsorat, der målrettes organisationens indsats mod netmobning.

»Det er vigtigt for AIG at tage ansvar for det samfund, vi er en del af. Netmobning blandt børn og unge er et voksende problem, og vi synes, det er en vigtig sag at involvere os i og forhåbentligt påvirke i positiv retning. Vi håber, at vi kan fortsætte samarbejdet med Børns Vilkår i mange år fremover, da vi tror på, at deres arbejde gør en stor forskel for mange børn og unge,« siger Tine Antvorskov, adm. direktør for AIG Danmark.