Nu kæmper Volkswagen-bosser om størrelsen på... deres bonus

I kølvandet på et år med historisk krise ligger ledelsen i Volkswagen aktuelt i åbent slagsmål om størrelsen på deres bonus. Koncernchef Matthias Müller hælder angiveligt til at skære 30 procent af bonussen til ledelseslaget.

Matthias Mueller menes at være indstillet på at skære 30 procent af de bonusser, ledelsen i Volkswagen skal have, skriver flere tyske medier. Fold sammen
Læs mere
Foto: ODD ANDERSEN

Okay, du har en virksomhed, der befinder dig i en historisk krise, efter deres kunder har opdaget, at de er blevet vildledt om virksomhedens produkt. Konsekvensen er et vigende salg, en troværdighedskrise af uhørte dimensioner og sagsanlæg fra forurettede køber og myndigheder, der potentielt kan løbe op i regninger på flere milliarder. Og midt i alt det diskuterer samme virksomhed, hvad deres ledelseslag har gjort sig fortjent til at få i bonus.

Ebberød Bank? Nej, Volkswagen anno 2016.

Det virker jo efterhånden omsonst at opridse de problemer, Volkswagen aktuelt kæmper med. Den tyske bilgigant slikker stadig sår, efter den gigantiske dieselskandale fra efteråret, der har efterladt bilmærket i en krise, hvis lige sjældent er set i internationalt erhvervsliv. Salget af biler er vigende, det ellers så skudsikre tyske brand har fået alvorlige ridser i lakken, og navnlig i USA forbereder myndigheder og civile forbrugerorganisationer i øjeblikket gigantiske søgsmål, der potentielt kan efterlade Volkswagen med en ekstraregning på flere milliarder.

Alligevel er det ikke rigtig de ellers alvorlige emner, der aktuelt præger skriverierne om Volkswagen i de tyske medier. Her pågår der i stedet en heftig debat om størrelsen på den bonus, topcheferne i Volkwagen kan se frem til at få forhandlet hjem i løbet af de kommende uger.

I slutningen af april vil Volkswagen offentliggøre deres årsrregnskab for 2015, og i den forbindelse skal man have forhandlet bonusaftalerne på plads. Den øvelse har indlysende nok rejst det spørgsmål, hvorvidt man kan skal belønne ledelsen efter et katastrofalt år?

Nej, siger eksempelvis delstaten Niedersachsen, der er storaktionær i foretagendet. Süddeutsche Zeitung kunne søndag fortælle, at delstaten overvejer at presse ledelsen til at give afkald på bonusserne.

Hidtil havde repræsentanter fra Niedersachsen valgt en mere diplomatisk - om end umiskendelig spektisk tilgang til spørgsmålet - og ifølge Reuters forlød det eksempelvis i sidste uge, at delstaten forholdt sig kritisk til de fleksible bonusser, man operede med til de ledende personer i den stolte virksomhed.

Affæren bliver yderligere kompliceret af, at de menige ansattes øverste repræsentant, Bernd Osterloh, har valgt at gå stille med dørene om sin mening om sagen. Ifølge Bild er tavsheden fra Osterloh, der er en del af bestyrelsen, en del af et større spil om at undgå de massefyringer på de tyske fabrikker, der længe har truet i horisonten.

VW har historisk været kendt for at være særlig rundhåndet, når de ledende medarbejdere skulle aflønnes for deres virke. Ifølge Bloomberg fik de ni medlemmer af direktionen i 2014 70 millioner euro fordelt mellem sig. Til sammenligning fik direktionen hos Daimler AG 37 millioner euro til deling for 2015, der blev et rekordår for den tyske autofabrikant.

Volkwagen har officielt stået fast på, at man har tænkt sig at opfylde kontraktlige forpligtigelser, man har over for direktionen, men Bild kunne i weekenden fortælle, at koncernchef Matthias Müllers hælder til at skære 30 procent af direktionens bonusser.

Müller kan dog glæde sig over, at det bliver bestyrelsesformand Hans Dieter Pötsch, der skal finde en løsning på hele hovedpinen, men samme Pötsch vil ifølge Bloomberg forventeligt skulle på mål for, at han selv modtog omkring 10 millioner euro, da han i efteråret skiftede jobbet som finansdirektør ud med posten som bestyrelsesformand.

Ifølge Bild skal parterne senest finde en løsning 28. april.