Nu har SAS piloterne i hus. Men snart kan manglende fly blive den store hovedpine

Efter at have indgået en ny overenskomstaftale med piloterne kan SAS-ledelsen se frem til genforhandlinger af kontrakterne med de leasingselskaber, som SAS leaser 80 procent af sine fly hos. »Det bliver en hurdle,« siger aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank, der følger SAS tæt. For leasingselskaberne har nu langt bedre kort på hånden, end de havde for blot to år siden.

Omkring 80 procent af SAS' fly leases hos underleverandører. Og nu skal SAS til at genforhandle de mange – og dyre – kontrakter. Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Støvet har næppe lagt sig efter slagsmålet om en ny overenskomst mellem SAS og pilotforeningerne, før en ny række hovedpiner tårner sig op.

For det kriseramte flyselskab står stadig i en omfattende økonomisk rekonstruktionsproces ved de amerikanske domstole og skal i den forbindelse forsøge at barbere milliarder af de årlige udgifter.