Nu får Nordhavn sin sidste bid metro - men der kommer mere

To tyske entreprenører skal bygge den foreløbig sidste del af metrogrenen til Nordhavn - med højbane og station. Men Nordhavn skal have endnu mere metro.

Foto: Visualisering fra Metroselskabet, By & Havn samt tegnestuerne COBE, Polyform og Sleth.. Sådan kommer metrostationen Orientkaj nok til at se ud - den åbner i 2019/2020 som endestation på den lille metrogren til Nordhavn. Senere forlænges afgreningen formentlig med en sløjfe eller ring med flere stationer, når Nordhavn er mere udbygget.
Læs mere
Fold sammen

En tysk alliance af byggekoncernerne Hochtief og Züblin skal også stå for sidste del af Nordhavnsgrenen på den københavnske metro. I forvejen anlægger duoen første del af grenen, og nu har Metroselsakbet udpeget alliancen til at udføre den 100-125 millioner kroner store opgave med 300 meter højbane og Orientkaj Station.

Den nye metrolinje til Nordhavn åbner 2019/2020 og bliver på 2,3 kilometer, hvoraf cirka to kilometer skal være tunnel. Den samlede pris er omkring tre milliarder kroner og omfatter to metrostationer, Nordhavn og Orientkaj, der bliver foreløbig endestation.

Med tiden er det tanken, at metrogrenen på Nordhavn kan udbygges med en sløjfe eller ring ud over hele den kommende Nordhavn-bydel – også på arealer, som endnu ikke eksisterer, men skal inddæmmes fra havet med jord fra byggepladser og netop metroarbejde.

Se billedserie fra Nordhavn - også af de arealer, som er ved at blive inddæmmet

De langsigtede planer for Nordhavn omfatter 18.000 boliger til 40.000 indbyggere og dertil 40.000 arbejdspladser, især på kontorer. Der er anlagt en ny, lang krydstogtkaj, ligesom den første skole er på vej. Udviklingen af den sydligste del af Nordhavn, Århusgadekvarteret, er allerede nået langt med stribevis af byggeri af såvel kontorer som boliger og såvel nybyggeri som renovering eller genbrug af eksisterende  bygninger, for eksempel flere tidligere siloer.

Metroen i København omfatter de to »gamle« linjer fra Vanløse til Ørestad/Vestamager henholdsvis lufthavnen. Formentlig i 2019 åbner metrocityringen og herfra kommer lidt senere grenen ud til Nordhavn - nogle år senere følger endnu en afgrening, nemlig til Sydhavnen med fem stationer.

Hochtief-Züblin-alliancen vandt den foreløbig sidste metrobid på Nordhavn foran de danske entreprenører Aarsleff og C.G. Jensen samt svenske Skanska. Züblin er efterhånden blevet stor på det danske marked og står blandt andet for Nordhavns-vejtunnelen og er ved at opføre Axel Towers-kontortårnene på den gamle Scalagrund over for Tivoli.

Hochtief er ifølge Metroselskabet tunnelekspert og står eksempelvis bag en stor fjernvarmetunnel under København.