Nu er Volvo kinesisk

Efter flere måneders afsluttende forhandlinger har kinesiske Geely skrevet under på en købsaftale på svenske Volvo. Sælger er den amerikanske bilkoncern Ford. (Opdateret 15.32)

Foto: DAVID MCNEW
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den kinesiske bilproducent Zhejiang Geely Holding har søndag skrevet under på en aftale om at overtage den svenske bilkoncern Volvo fra amerikanske Ford. Det oplyser statslige medier i Kina ifølge nyhedsbureauet AFP.

Allerede i december sidste år meddelte Ford, at man ville sælge Volvo til Geely. Siden har parterne forhandlet videre, især for at få punkter vedrørende finansiering og overførsel af teknologi bragt på plads.

Helt frem til for nylig har der været rygter fremme om, at handlen kunne gå i vasken. Angiveligt har der været svære forhandlinger omkring patenter og teknologi, der skulle overføres til kinesisk side.

Som led i Ford/Volvo-fællesskabet er en del af Fords teknologi også brugt på Volvo-platformen - og den amerikanske koncern har tilsyneladende været påpasselig med ikke at få overført teknologi til Geely, som kunne skade Ford i den fremtidige konkurrence.

Søndagens underskrivelse af aftalen var ventet, efter at der var indkaldt til pressemøde hos Volvo i Torslanda i Sverige. Det var forventningen, at købsaftalen ville blive præsenteret af Fords finansdirektør Lewis Booth, Geely-chefen Li Shufu samt Volvo-chef Stephen Odell.

Volvo, der i 1999 blev overtaget af Ford, producerer i dag biler i både Belgien og Sverige. Sidste år rullede 184.000 eksemplarer ud fra Volvo i Gent i Belgien, mens der blev produceret 103.000 biler i Göteborg.

Volvos biler er særdeles eftertragtede statussymboler i Kina, hvor der i dag sælge 30-40.000 styk om året. Heraf bliver de 15.000 produceret på stedet.

Geely-chefen Li Shufu har tidligere lovet at forskningen og udviklingen af Volvo fortsat skal blive i Sverige, og at man vil udnytte kapaciteten fuldt ud på fabrikkerne i Belgien og Sverige, inden der bliver sat storproduktion i gang i Kina.

/ritzau/AFP/sow