Nu er Spotify mere end 16 milliarder dollar værd

Interessen for verdens største musikstreamingtjeneste får den til at stige voldsomt i værdi forud for en kommende børsnotering.

Foto: JONATHAN NACKSTRAND. Spotify har nu 60 millioner betalende lyttere og er fortsat verdens største musikstreamingtjeneste. Arkivfoto: Jonathan Nackstrand, Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Trods dundrende underskud vokser værdien af verdens største musikstreamingtjeneste, Spotify, der nu er omkring 16 milliarder dollar værd.

Spotify, der er svensk, rygtes at være på vej mod en børsnotering enten senere i år eller næste år. Det har gjort den ni år gamle streamingtjeneste hele tre milliarder dollar mere værd nu, end den var i juni, vurderer kilder over for nyhedsbureauet Reuters, og hvis efterspørgslen efter de kommende aktier fortsætter, og brugerskaren fortsætter med at vokse, kan Spotify godt runde 20 milliarder dollar, når selskabet måtte gå på børsen i New York.

60 millioner betaler for at lytte

I dag har Spotify over 60 millioner betalende lyttere, hvor det i 2012 var blot fem millioner. Dertil kommer de mange flere, som mod at få reklamer med undervejs lytter gratis med på musikken. I alt har Spotify 140 millioner aktive brugere.

Spotify vil ikke kommentere vurderingen af selskabets værdi.

Spotify blev grundlagt i 2008 af blandt andre Daniel Ek, som fortsat er topchef, og blev på rekordtid verdens største musiktjeneste. Positionen er bevaret, selv om konkurrenter som Apple Music, Deezer, Amazon Music, Google Play Music m.fl. er kommet til siden. Herhjemme driver TDC YouSee Play.

Lys forude trods kæmpe underskud

Det er imidlertid ikke en forretning, der giver overskud. I 2014 var underskuddet på 1,2 milliarder kroner, i 2015 på 1,3 milliarder kroner, og sidste år var det helt oppe på 3,8 milliarder kroner. Indtægterne er dog steget med over 50 procent til 3,4 milliarder dollars eller 21,5 milliarder kroner, hvilket får investorerne til at håbe på, at der langt om længe snart kan tjenes penge på Spotify.

Blandt andet har det kostet dyrt at få nye aftaler med musikselskaberne halet i land.

Omsætningen på musikstreaming - altså lytning over internetforbindelsen - voksede i 2016 med 60,4 procent og sikrede, at det samlede musiksalg i verden for andet år i træk steg efter 15 år med fald i omsætningen, viser tal fra musikbrancheorganisationen International Federation of the Phonographic Industry (IFPI).