Nu er Nokia-topchef igen klar til telefoner

Den finske mobilgigant bekræfter at ville kaste sig over mobiltelefoner igen, to år efter at Microsoft købte Nokias mobilproduktion.

Foto: JOSEP LAGO. Nokias topchef, Rajeev Suri, bekræftede under et oplæg, at Nokia er på vej tilbage med mobiltelefoner - men det bliver med en ekstern producent, og det haster ikke, før den rigtige er fundet. Foto: Josep Lago, AFP/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Nokia arbejder på at vende tilbage med sine egne smartphonetelefoner - måske allerede i år.

Det bekræftede Nokias topchef, Rajeev Suri, søndag på en pressekonference på Mobile World Congress, verdens største mobilmesse, som frem til 25. februar holdes i Barcelona i det nordøstlige Spanien.

»Der er ingen tidsplan, der er ingen hast. Det kan ske i 2016, det kan ske senere,« sagde han.

Nokia var engang mobiltelefonernes konge men blev overhalet indenom af smartphonebølgen, som Apple i 2007 satte i gang med sin første iPhone. For to år siden, i 2014, solgte Nokia sin mobilproduktion til Microsoft for 40,5 milliarder kroner, efter at de to igennem tre år havde arbejdet tæt sammen i forsøget på at få gjort Microsofts styresystem Windows til den tredje mulighed i kampen mellem Googles Android og Apples iOS.

Siden er andelen af Windows-telefoner gået tilbage og er nu så forsvindende lille, at der snart skal bruges lup for at få øje på dem i statistikkerne.

Microsoft havde en aftale med Nokia om at kunne bruge Nokia-navnet på sine telefoner i en periode efter overtagelsen. Den aftale er nu udløbet, og Nokia har tidligere antydet, at der er nye telefoner på vej. Indtil nu er det kun blevet til en enlig Android-tavle-PC.

Nokia overtog for nylig fransk-amerikanske Alcatel-Lucent og er nu verdens næststørste leverandør af mobiludstyr og -master efter svenske Ericsson men nu foran kinesiske Huawei.

Rajeev Suri gjorde det klart, at Nokia venter på den rigtige partner. Nokia vil nemlig ikke selv producere telefonerne men vil lægge navn til dem.

»Vi ønsker at stå i en position, hvor vi kan designe udstyret og have de fornødne kontrolforanstaltninger klar, hvis de ikke lever op til forventningerne. Anerkendelsen af varemærket er stadig meget høj på alle større markeder. Vi mener, at det er en god forretningsmodel,« sagde han søndag.