Nu er iPhone en helt almindelig telefon: Se de skrappe konkurrenter

Apples iPhone-magi fortoner sig. Nu gælder det den rå kamp om forbrugernes gunst, for producenternes topmobiler ligner mere og mere hinanden.

Læs mere
Fold sammen

Investeringsøkonom Per Hansen fra Nordnet har dommen klar, efter at Apple onsdag præsenterede de nye smartphones, iPhone 7 og iPhone 7 Plus:

»Apple glimtede, men funklede ikke. Som ventet har Apple-præsentationer ikke længere den magi, som kendetegnede tiden for ni år tilbage. Apple er blevet menneskelig og skal nu gøre sig fortjent til forbrugernes gunst. Konkurrencen fra Samsung og blandt andet Huawei er tydelig. Dels vælger Apple-aficionados ikke længere iPhone som en selvfølge, og samtidig sker opgraderingen i langsommere tempo,« siger Per Hansen.

De to nye Apple-mobiler lanceres i Danmark 16. september – for første gang samtidig med de største lande. Telefonerne byder kun på de forventede, almindelige forbedringer som bedre kamera og batteri, der skal til for at holde afstanden til konkurrenterne nede. Fjernelsen af hovedtelefonstikket vil formentlig være det, der tales mest om. Over 300.000 har online skrevet under på en protest mod, at Apple tvinger folk til at købe nye hovedtelefoner og skabe »bjerge af elektronikskrot«.

»Apple er blevet et modent selskab, og det mærker forbrugerne og også investorerne. De egentlige vindere i forbindelse med dagens event var Super Mario og Pikachu, Charmander & co. fra Nintendo,« siger Per Hansen med henvisning til, at den 35 år gamle spilfigur Super Mario nu endelig indtager Apple-verdenen, og at verdensplagen Pokémon Go snart kan spilles på Apple Watch-urene.

Nintendos aktie bankede i vejret med 20 procent, så det pressede spilfirma med Wii-spillekonsollen blev 39 milliarder kroner mere værd. Til gengæld rykkede Apple-aktien sig stort set ikke.

»Praktisk, men man taber ikke kæben,« skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal om telefonerne og spørger: »Kan Apples seneste smartphones friste dig med bedre kameraer, vandafvisende chassis og et to år gammelt design?«

iPhone-salget, som udgør 56,8 procent af Apples indtjening, er de seneste to kvartaler gået tilbage. Sydkoreanske Samsung sælger næsten dobbelt så mange telefoner som Apple.

Konkurrenterne buldrer frem, og reelt er forskellene mellem toptelefonerne blevet en smagssag. Nuancerne og de personlige præferencer skiller dem ad, selv om Apple-topchef Tim Cook gentagne gange fortalte om et nyt iPhone-design. »Men det ligner ret meget sig selv og har gjort det i nu tre år,« konstaterer amerikanske CNBC.

Apple har altid været ekstremt hemmelighedsfuld og kontrollerende, når det gælder produkter, men nyhederne slipper nu ud på forhånd gennem underleverandørerne, som producerer dele af udstyret. Derfor er det småt med overraskelserne, når teknologigiganterne står på scenen. Oven i det kludrede Apple selv i det ved på Twitter at afsløre nyskabelserne, inden Tim Cook nåede til dem.

Apple har dog fået et velkomment forspring, efter at Samsung – verdens største mobilproducent – i sidste uge måtte tilbagekalde 2,5 millioner eksemplarer af sin nye toptelefon, Galaxy Note 7, da batteriet var eksploderet i 35 af dem.

Dermed får Samsung ikke fordelen af at være først i butikkerne. Ikke før 1. oktober ventes Galaxy Note 7 at være klar til salg.

I Danmark er 47 procent af alle solgte smartphones iPhones fra Apple, 32 procent er fra Samsung, otte procent fra Huawei, fem procent fra LG og tre procent fra Sony, oplyser analysehuset IDC.

Laes mere