Nu er IKEA’s senge uartige - i USA

Det prisbelønnede amerikanske reklamebureau Droga5 har ladet sig inspirere af IKEA’s kendte sengemodel ”Malm”. Det ord udtales nemlig lidt i retning af ”mom” på ægte amerikansk, og det kunne de kreative ikke stå for. Om bureauet scorer IKEA som kunde i USA er nok mere tvivlsomt.

Et par kreative hjerner hos det amerikanske reklamebureau Droga5 har leget med navnet på en af IKEA’s kendte sengemodeller ”Malm” med et noget uartigt resultat til følge. IKEA selv har - skal vi retfærdigvis skynde os at sige - ikke noget med projektet at gøre.Det hele er startet med, fortæller adweek.com, at en af de Droga5-kreative og et par venner for nogle år siden som studerende var på jagt efter en ny seng - i IKEA.

Det skriver markedsføring.dk

Op dukker ”Malm”, og de unge studerende finder det umiddelbart hylende morsomt, for ordet udtales på ærke-amerikansk lidt i retning af ”mom”, og så fik fantasierne frit løb. En af vennerne sagde ”hotmom.com” - eller ”hotmalm.com”, og jublen ville tilsyneladende ingen ende tage.

Siden er de unge blevet voksne, og ideen er blevet til et site - www.hotmalm.com - som med stribevis af uartige tekster har henrykket selveste David Droga, som twittede sitet i går.

Og selv om det er ment som underholdning, så linker sitet faktisk direkte ind til IKEA, hvis man klikker på de enkelte fotos. Men det er ikke et officielt IKEA-projekt.

Adweek har uden held forsøgt at få en kommentar fra IKEA, men konkluderer, at sandsynligheden for at IKEA vælger Droga5 som bureua måske ikke er så stor…