Nu er det helt slut: Konkursramte Northvolt lukker fabrikken om en måned

Den eneste tilbageværende kunde vil ikke længere betale overpris for batterier til sine lastbiler. Nu opsiges 900 medarbejdere.

Northvolt Ett-fabrikken i Skellefteå må om en måned indstille produktionen af batterier til elbiler og -lastbiler. Den sidste kunde siger stop. Mathias Eis

Det er nu helt slut for den svenske batteriproducent Northvolt, der ellers var set som Europas store håb på et vigtigt satsningsområde.

Den 30. juni stopper produktionen helt på hovedfabrikken Northvolt Ett i Skellefteå, lige syd for polarcirklen.

Det oplyser bobestyrer Mikael Kubu til det svenske nyhedsbureau TT. Han havde håbet, at produktionen af batterier til den sidste tilbageværende kunde, Scania, kunne køre videre, mens Northvolts konkurs afgøres i retten.

»Dette oplæg er dog ikke langsigtet holdbart for en enlig interessent og dermed heller ikke for konkursboet. Nu vil der ske en langsom nedtrapning af battericelleproduktionen i Northvolt Ett mod målet at lukke den 30. juni,« oplyser Mikael Kubu.

Søger fortsat en køber

Han fortsætter dog arbejdet med at forsøge at finde en køber til de forskellige dele af Northvolt-koncernen.

Lukningen betyder, at omkring 900 ansatte vil blive sagt op.

Northvolt anmeldte sin konkurs 12. marts i år, men Scania er fortsat med at købe batterier til sine lastbiler og har sågar betalt mere for dem end før konkursen. Det bliver dog nødt til at stoppe nu, selvom Scanias kunder roser batterierne, der sidder i tusinder af lastbiler.

I stedet vil lastbilproducenten købe batterier fra den kinesiske storproducent CATL, der er verdens største, skriver Sveriges TV.

Northvolt blev set som Europas store håb på et meget vigtigt område i den grønne omstilling, nemlig produktion af batterier til især elbiler.

Fabrikken skulle tage konkurrencen op med amerikanske og asiatiske batteriproducenter og formåede at blive den iværksættervirksomhed, som det lykkedes at rejse det største beløb blandt investorer, nemlig på mere end 100 milliarder kroner.

Med om bord var den danske pensionskasse ATP, der som femtestørste aktionær skød 2,3 milliarder kroner af danskernes pensionspenge ind.