Nu dykker McDonald's salg i Danmark

Omsætningen hos McDonald's falder for første gang i Danmark, og overskuddet stagnerer. Men burgerkæden selv er fortrøstningsfuld.

NEW YORK, NY - SEPTEMBER 13: A customer eats with a 21 ounce cups of soda at a Manhattan McDonalds on September 13, 2012 in New York City. In an effort to combat obesity, the New York City Board of Health voted to ban the sale of large sugary drinks. The controversial measure bars the sale of sugar drinks larger than 16 ounces at restaurants and concessions. Mario Tama/Getty Images/AFP Fold sammen
Læs mere
Foto: MARIO TAMA

McDonald's har forsøgt at genopfinde sig selv, men med et så veldefineret koncept kan det være en udfordring. Det seneste regnskab for den danske afdeling af McDonald's viser, at kædens egne restauranter sælger mindre end sidste år, og i 2014 blev der også én færre af kædens restauranter.

McDonalds Danmark A/S har 87 restuaranter i Danmark, men kun de 16 er drevet af virksomheden selv. Resten drives af franchisetagere. I 2014 blev der åbnet én ny restaurant, men samtidigt blev to af de eksisterende lukket. Overskuddet før skat var på 113 millioner kroner mod 105 millioner kroner året før.

Omsætningen landede i 2014 på knap 508 millioner kroner, og det er lidt mindre end året før, hvor McDonald's Danmark solgte for over 511 millioner. Det er et fald i omsætningen på 0,7 procent, og faldet i omsætning svarer til 108.086 Big Mac-burgere. Overskuddet efter skat endte på stort set samme niveau som i det forrige regnskab, og igen i 2014 var der altså 85 millioner på bundlinjen.

Det resultat tilfredsstiller imidlertid den nye topchef i Danmark, Joachim Knudsen.

»Vi er rigtig godt tilfredse med resultaterne. Vi har præsteret en flot omsætning i 2014, samtidigt med at det har været et år præget af udvikling og omstilling. Det er klart, at det er en udfordring for en virksomhed at skifte næsten hele den danske ledelse, men det rusker også op i forretningen på en god måde, og fordi vi mestendels har rekrutteret internt, har vi bevaret en masse historik og erfaring i ledelsen. I 2014 har vi desuden haft stort fokus på at ruste restauranterne til store planlagte forandringer i nær fremtid, der skal give gæsterne en endnu bedre oplevelse, når de besøger vores restauranter,« siger Joachim Knudsen, administrerende direktør hos McDonald’s Danmark.

Der har været megen virak om McDonald's personaleomkostninger især i kædens hjemland USA, mens Danmark er blevet brugt som eksempel på et land, hvor man kan leve af at arbejde på fastfoodrestaurant. I 2014 steg McDonald's personaleomkostninger med godt 4,5 millioner. McDonald's Danmark er på samme tid gået fra gennemsnitligt 436 til 481 fuldtidsstillinger.