Nu bliver Nykredit til en krigsmaskine

Oprydningen er ikke slut endnu for Nykredit-topchef Michael Rasmussen, som har udtænkt en strategi for at vinde over større og stærkere konkurrenter. For danskere med ondt i bidragssatserne er det godt nyt

Oprydningen er ikke slut endnu for Nykredit-topchef Michael Rasmussen, som har udtænkt en strategi for at vinde over større og stærkere konkurrenter. For danskere med ondt i bidragssatserne er det godt nyt Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Christensen

Det er en krigsmaskine, som tager form i Nykredits hovedsæde på Kalvebod Brygge. En krigsmaskine, som er specielt indrettet til at slås mod større og stærkere finans-giganter som Danske Bank og Nordea, mens Jyske Banks nylige fusion med BRFKredit udgør en mindre, men aggressiv trussel mod Nykredits bugnende markedsandel med næsten halvdelen af danskernes realkreditlån.

vinde slaget om boligejerne

I hjørnekontoret har Nykredit-topchef Michael Rasmussen både grublet, analyseret og holdt lange møder. For det var en særdeles vanskelig strategisk opgave, han overtog fra sin kronisk uheldige, men populære forgænger Peter Engberg, som gik af, da han ikke orkede at gentænke den vanskelige nye strategi for Nykredit. Nemmere blev det ikke for Michael Rasmussen, da hans største og vigtigste samarbejdspartner Jyske Bank skred for at gifte sig med realkreditkonkurrenten BRFKredit.

Men Michael Rasmussen baksede videre - og nu er hans strategiske vidunderbarn ved at være født. Han vil slås på to fronter. Den ene er et udbygget samarbejde med de lokalbanker, som sælger Nykredit-lån under Totalkredit-brandet. Dermed er det slut med de gentagne angreb på lokalbankdirektørernes kunder, som Nykredit var berygtet for. I stedet har bank-bykongerne fået alt ligesom de vil have det fra Michael Rasmussen, som til gengæld har erklæret krig mod storbankerne i byerne,

Til brug i bykrigen barsler Michael Rasmussen med et fuldt færdigt BoligBank-koncept, som helst skal overgå selv den teknologiske frontløber Danske Bank i sine tekniske løsninger på både mobilbank, Ipad og i netbanken. Samtidig er det et erklæret mål for Nykredit, at man via lave omkostninger vil være billigst på realkreditlån i Danmark, hvad der er godt nyt for konkurrencen, selvom garantien lyder lidt hul, fordi Nykredit selv for nylig har hævet de i forvejen stadig mere udskældte bidragssatser.

Begrundelsen er nu igen, at Nykredit har brug for at polstre sin pengetank fra de nuværende 60 mia. til 70-80 mia. kr. Dermed fuldendes den slingekurs, som realkreditselskabet har haft på dette område i de sidste mange år. Først meldte Peter Engberg ud, at det var nødvendigt med prisstigninger for at polstre sig. Så var det pludselig ikke nødvendigt alligevel, og nu er det sørme nødvendigt igen. Denne gang handler det bl.a. om, at Nykredit vil have penge nok til at låne ud i stor stil, hvis opsvinget endelig kommer og danskerne igen bruger løs af friværdierne til biler, rejser, forbrug og ferieboliger i fremmede lande.

Men det er et kildent emne, når Nykredit jager mer-indtjening. For Michael Rasmussen risikerer at sætte sin potentielt vigtigste konkurrencefordel over styr - at han i modsætning til sine større bankkonkurrenter har en anden ejerform, der bygger på blødere kundeværdier end de afkastfokuserede banker, der må og skal fodre aktionærerne. Der må Nykredit ikke blive for blå.