Parken Sport & Entertainment, som ejer fodboldklubben FC København, har ligesom ærkerivalen Brøndby IF i denne uge meldt sig på banen med regnskabstal for 2019.
Tabellen lyver som bekendt aldrig.
FCK ligger nummer to i Superligaen, mens Brøndby er placeret på en fjerdeplads. Men hvordan ser det ud, når Berlingske med hjælp fra Deloittes sportsøkonom, Jesper Jørgensen, og Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet, sætter de to selskaber på den finansielle grønsvær?
1) DET RÅ RESULTAT
Til trods for en omsætningsfremgang på 16 procent udgjorde FC Københavns primære 2019-resultat før amortiseringer, transferaktiviteter og særlige poster -32,9 mio. kroner. Det var en tilbagegang på 16,6 mio. kroner i forhold til året før. Det faldende resultat skyldes især et højere lønniveau samt udbetaling af bonus m.v. i forbindelse med opnåede sportslige resultater, oplyser Parken Sport & Entertainment.
For Brøndbys vedkommende var underskuddet markant større. I 2019 landede resultatet før skat på -78,7 mio. kroner og fraregnet blandt andet spillerhandler landede resultatet før skat på -42,1 mio. kroner. Hovedårsagerne til det forværrede resultat skyldes ifølge Brøndby manglende indtægter som følge af, at de sportslige præstationer var under forventning.
Per Hansens dom: »2-0 til FCK. Brøndbys resultat er absolut utilfredsstillende. FCKs er måske ikke prangende, men alligevel langt bedre.«
2) PERSONALE
Det er uklart, hvad »personaleomkostninger« præcist dækker over i Parken Sport & Entertainment og Brøndby IFs regnskaber. Ifølge FC København steg personaleomkostningerne med 43,4 mio. kroner til 189,1 mio. kroner fra 2018-2019.

I samme periode voksede Brøndbys personaleomkostninger med 7,3 mio. kroner til 117 mio. kroner. Stigningen skyldtes bl.a. engangsomkostninger til sportsdirektør Ebbe Sand, som forlod Brøndby i sommer.
Jesper Jørgensens dom: »2-0 til FCK. Klubben har et økonomisk rygstød, der gør, at klubben kan investere i en helt anden spillertrup, end Brøndby kan.«
3) TILSKUERE
I 2019/2020-sæsonen ligger FCK og Brøndby meget lige, når det gælder antallet af tilskuere til hjemmebanekampe. Med i alt 177.431 tilskuere har FCK foreløbigt trukket flest fans på lægterne i Danmark, mens Brøndby er lige hælene på »løverne« med i alt 173.139 tilskuere, viser statistik fra danskfodbold.com.
FCK har i snit haft 16.130 tilskuere til sine hjemmebanekampe, mens Brøndby tilsvarende har haft 14.428. Til gengæld har Brøndby i snit 9.808 tilskuere til udebanekampe mod FCKs 8.596 udebanefans.
Per Hansens dom: »3-0 til Brøndby. Klubben gør det rigtig fremragende her. De har ligeså mange tilskuere som FCK, selv om deres potentiale er langt mindre.«
4) KULØRTE RIGMÆND
For 11 år siden købte den sydfynske erhvervsmand og investor Erik Skjærbæk første gang aktier i selskabet bag FC København og Lalandia, Parken Sport & Entertainment. I dag ejer han omkring 30 pct. af Parken-aktierne.
På listen over storaktionærer i Parken Sport & Entertainment fik Erik Skjærbæk i 2019 følgeskab af en anden rigmand, da den tidligere Saxo Bank-boss Lars Seier Christensen gennem sit private investeringsselskab, Seier Capital A/S, købte 22,55 procent af Parken Sport & Entertainment.

På Vestegnen kan de bryste sig af rigmanden Jan Bech Andersen, der ejer aktiemajoriteten i Brøndby IF. I januar fortalte Jan Bech Andersen til Børsen, at han selv har brugt et sted mellem 250-300 mio. kroner på Brøndby IF, hvor han i dag er bestyrelsesformand.
Jesper Jørgensens dom: »2-1 til FCK. Det er afgørende med finansiel stabilitet. Så for mig er det ikke nødvendigvis så negativt at have en eller flere rigmænd i ryggen, som det nogle gange bliver gjort til.«
5) MERCHANDISE
Brøndby og FCK byttede placeringer i 2019, når det gælder salg af merchandise. FCKs merchandiseindtægter landede på 22,4 mio. kroner mod 16,6 mio. kroner i 2018.
Omvendt noterede de blågule et fald i »salg af merchandise m.v.« på 13,1 procent til 17,6 mio. kroner. Det skyldtes generelt lavere salg af hovedparten af merchandise-produkterne, som ifølge klubben kan henføres til færre tilskuere på Brøndby Stadion og mindre gode sportslige resultater sammenholdt med sidste år.
Per Hansens dom: »1-1. Selv om Brøndbys merchandiseindtægter går ned, og FCKs går op, er niveauet generelt for lavt for en klub af og med FCKs kvaliteter.«
6) TV-SEERE
Med i alt 5.479.000 TV-seere er Brøndby den Superliga-klub, der har trukket flest seere foran fjernsynet hen over 2018/2019-sæsonen. I snit sad 148.000 seere klar foran skærmene, hver gang de blågule gik på banen, oplyser Brøndby på sin hjemmeside.

Der var mere end en million TV-seere til forskel fra nummer to på listen, FC København, som havde 4.257.000 seere i løbet af sæsonen, hvilket gav et gennemsnit på 118.500 pr. kamp.
Jesper Jørgensens dom: »2-0 til Brøndby. Uanset hvor dårligt holdet har spillet gennem årene, har klubben haft flest TV-seere. Brøndby har et ekstremt stærkt brand.«
7) TRANSFER
FCKs resultat af transferaktiviteter udgjorde 38,1 mio. kroner i 2019 mod 35 mio. kroner året før. Især salget af frisparkseksperten Robert Skov til tyske Hoffenheim skæppede godt i klubkassen, men også salget af Denis Vavro til italienske Lazio var en lukrativ handel.
I Brøndby var salgsaktiviteten væsentligt lavere i 2019 i forhold til 2018. Transferaktiviteterne medførte sidste år en negativ »nettopåvirkning« på selskabets resultat med -32,5 mio. kroner. I seneste transfervindue sagde Brøndby farvel til en række stjernespillere, heriblandt Dominik Kaiser og topscoreren Kamil Wilczek. Dermed må personaleomkostningerne forventes at falde fremover.
Per Hansens dom: »3-0 til FCK. Så længe bolden er rund, og der står en rigmand på sidelinjen, er alt muligt, men Brøndbys økonomi er punkteret.«
Samlet resultat: FCK ender med fire sejre, imens Brøndby i to kampe slår »løverne«. Og i en enkelt tvekamp deler de pointene.