Novozymes vil opfinde sig ud af USA-krise

Amerikanske forbrugeres forkærlighed for parfumerede vaskemidler fremfor miljørigtige enzymer har skabt vækstproblemer for enzymproducenten Novozymes. Løsningen på vækstkrisen ligger i aggressiv innovation, siger Andrew Fordyce, koncerndirektør med ansvar for Business Operations hos Novozymes.

Forskellige slags pletter skal angribes med forskellige slags enzymer for at forsvinde fra tøjet under vask. Hos Novozymes arbejdes der i forsknings- og udviklingslaboratoriet på at overvinde krisen på det amerikanske marked. Foto: Sophia Juliane Lydolph Fold sammen
Læs mere

For godt en måned siden nedjusterede Novozymes vækstforventningerne til 2015 på grund af problemer med især salget af enzymer til vaskemidler i USA. Det skete i forbindelse med offentliggørelsen af halvårsregnskabet og udløste et voldsomt kursfald.

Siden har aktiekursen ligget og skvulpet godt 20 procent under rekordniveauet fra begyndelsen af august uden at rette sig nævneværdigt, ifølge aktieanalytikere, fordi markedet frygter, at der ikke kun er tale om kortvarige vækstproblemer, men ændringer i markedsforholdene som kan række langt ud i fremtiden.

Enzymer til vaskemidler er Novozymes’ største forretningsområde og tæller for omkring en tredjedel af selskabets omsætning.

I første halvår stod salget bomstille målt i lokal valuta. Samtidig kunne Novozymes topledelse i forbindelse med halvårsregnskabet fortælle, at en amerikansk storkunde havde ændret på sin opskrift på vaskemiddel efter at have forhørt sig om, hvad kunderne ønskede, og skruet ned for mængden af enzymer, men op for parfume, som får vasketøjet til at dufte friskere.

Andrew Fordyce, der som koncern­direktør for Business Operations, har det overordnede ansvar for salget af vaskemiddelenzymer, afviser dog, at der skulle være tale om andet end et bump på vejen på et amerikansk marked, som ikke ligner noget andet i verden.

»Det er ingen generel trend, at USA går væk fra enzymer i vaskemidler. Det er mere et bump på vejen. En bestemt kunde, som er vigtig i USA, som har besluttet at tage en anden retning med deres vaskemiddel i retning af, hvad vi kan kalde friskhed ved hjælp af parfume. De er stadig meget afhængige af enzymer i deres vaskemiddel, men har benyttet lejligheden til at tage nogle enzymer, som vi solgte til dem, ud og bruge færre enzymer. Virksomheden er stor nok til, at det har betydning for os,« forklarer Andrew Fordyce, der ikke vil oplyse navnet på kunden.

Samtidig er der i øjeblikket en tendens til, at amerikanerne forsøger at spare, hvor de kan, når de vasker tøj, og et af de få steder, hvor amerikanske husmødre kan spare på omkostningerne til vask, er på vaskemidlet.

Nedskaleringstendensen betyder dog ikke, at forretningsmulighederne er blevet indskrænkede i USA, mener Andrew Fordyce. Men det er i forsknings- og udviklingslaboratoriet, at krisen skal overvindes.

»Vi fortsætter med at investere i aggressive forsknings- og udviklingsprogrammer, der kan få vores Household Care-forretning til at vokse både i USA og resten af verden. For vi ser en god fremtid for forretningsområdet. Men et bump på vejen er ingen rar ting, så vi gør, hvad vi kan for at modvirke det kortsigtede tab ved at få ny innovation ud hurtigere og arbejde på markederne,« siger Andrew Fordyce.