Novozymes vaskemiddel-forretning overrasker igen

Efter flere år uden vækst i salget af vaskemiddelenzymer, fortsatte det stigende salg fra første kvartal også i andet kvartal, viser Novozymes halvårsregnskab. Topchef Steen Riisgaard vurderer dog, at væksten ikke er langtidsholdbar (Opdateret 9:37)

For andet kvartal 2007 steg Novozymes’ salg af vaskemiddelenzymer 13% i danske kroner og 15% i lokal valuta i forhold til samme periode i 2006. Dermed overraskede Novozymes igen analytikerne.

Da Novozymes fremlagde regnskabet for første kvartal, overraskede selskabet ved, at der for første gang i årevis var der sket en vækst i salget af vaskemiddel-enzymerne. Forud for halvårsregnskabet i dag, var flere af bankernes Novozymes-analytikere imidlertid skeptiske over for, om den udvikling ville fortsætte, men det gjorde den altså.

Det skyldes primært et stigende salg i Europa som følge af øget efterspørgsel og en større markedsandel. Samtidig var der pæn vækst i salget til Kina og Latinamerika, oplyser Novozymes.

Skeptisk finansdirektør
Finansdirektør i Novozymes Benny Loft siger imidlertid til RB-Børsen, at væksten i salget inden for vaskemiddelenzymer næppe er langtidsholdbar.

"Vi har haft nogle rigtig flotte vakstrater, men væksten er næppe langtidsholdbar," siger Benny Loft til RB-Børsen.

Øgede markedsandele har dog alligevel givet anledning til større forventninger til fremtiden.

"Vi har valgt at opjustere lidt på området fra 3-5 pct. til 5-7 pct. i danske kroner og fra 5-7 pct. i lokale valutaer til 7-9 pct. Så vi anerkender, at vi kommer bedre ud end vi oprindeligt havde regnet med - i alt fald i år," siger Benny Loft til RB-Børsen.

Efterspørgsel skyldes stigende oliepriser
Den stigende efterspørgsel på Novozymes vaskemiddelenzymer skyldes stigende energipriser og især den accelererende oliepris ligger bag en del af opsvinget, vurderer koncernens finansdirektør, Benny Loft.

"De store vaskemiddelproducenter har et ønske om at erstatte nogle af de oliebaserede produkter og erstatte dem med enzymer," siger Benny Loft til RB-Børsen.

"Vi har projekter, hvor vi ser på hvor meget, vi kan erstatte nogle af de oliebaserede overfladestoffer, og vi har nogle af dem allerede. Ellers får vi dem i løbet af 2008. Men at gennemtrænge markedet på det her område er et langsigtet projekt, for det er store omvæltninger for producenterne. men hvis vi får succes med det, så vil jeg da ikke udelukke, at det får en positiv effekt," siger han.