Novozymes-topchef: Vi så ikke nedtur komme

Novozymes er ramte af brat opbremsning i bioenergibranchen i USA og en storkundes farvel i vaskemiddelforretningen. Novozymes så ingen af delene komme, men det er også blot en parentes i det store billede, lyder det fra topchef Peder Holk Nielsen.

ARKIVFOTO. Novozymes sænker forventningerne til årets salgsvækst. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sara Gangsted

Novozymes sænker forventningerne til årets resultat efter et tredje kvartal, der melder om, at problemerne i USA ikke er ovre endnu. Tidligere hed forventningen 7-9 procents vækst, i august sænkede man det til 4-7 procents vækst, og nu snævrer Novozymes forventningen ind til den nedre ende med 4-5 procents vækst.

Problemerne skyldes, at den faldende oliepris har slået bunden ud af markedet for bioenergi i USA, samtidig med at Novozymes' store kunde Proctor & Gamble har droppet en række enzymer til vaskemidler.

Problemet er, at Novozymes ikke så nogle af delene komme, medgiver adm. direktør Peder Holk Nielsen, der nu vil lægge sig i selen for at genskabe investorernes tillid. Siden august er aktiekursen faldet med 23 procent.

»Det er eksterne forhold, som vi ikke kan styre selv, men vi bliver målt på det alligevel. Vi har fået en ridse i tilliden, fordi vi ikke gennemskuede, at de her ting ville ske. Det har fået investorerne til at stille spørgsmålstegn ved, om vi nu ved, hvad vi laver,« siger han til Business.dk

Det synes Peder Holk Nielsen nu nok, at de gør i hovedkvarteret i Bagsværd. Novozymes har været vant til at vade i succes, men i år når væksten altså i bedste fald halvdelen af det, man tidligere har haft som målsætning på den langsigtede bane.

»Lige nu er vi udfordret af, at der har været voldsomme ændringer på markedet for bioenergi, samtidig med at der har været store udsving på vekselkurserne. Det betyder, at vores kunder har haft svært ved at forstå deres forretning, og det forplanter sig til os. Men vi ser det som en parentes i det lange perspektiv,« siger Peder Holk Nielsen.

»På den korte bane kan vi ikke gøre så meget ved det. Men på den længere bane skal vi tilrette os markedet og tilbyde andre produktpalletter. Og så handler det i høj graf om innovation,« fortsætter han.