Novozymes sætter fokus på klima i modeugen

Vask dit tøj på 30 grader. Sådan lyder det grønne budskab fra Novozymes, der har indgået et samarbejde med Copenhagen Fashion Week.

Foto: Søren Bidstrup.
Læs mere
Fold sammen
Modeugen er ikke kun flagrende silke og slanke modeller. Den bærer også et grønt budskab om altid at vaske sit tøj på 30 grader, så man sparer på CO2-udledningen. Bag budskabet står enzymproducenten Novozymes, der henover sommeren har kørt sin såkaldte ”I do 30”-kampagne, der har bragt virksomheden hen på Roskilde Festival og nu til Copenhagen Fashion Week.

”Vi vil gerne yde vores bidrag til at bekæmpe klimaforandringen. Hvis man ser på, hvor det største energiforbrug i en husholdning er i Danmark og i Europa, så er nummer ét opvarmning og afkøling og nummer to tøjvask. Det skal vi have gjort noget ved. Her og nu er det mest oplagte at skrue ned for temperaturen på ens vaskemaskine,” siger direktør Steen Riisgaard fra Novozymes.

Virksomheden har i mange år udviklet enzymer, der kan bringe vasketemperaturen længere ned. Ifølge direktøren har det to fordele.

”Man sparer på tekstilerne og giver dem en mere nænsom behandling. Derudover sparer man på sin elregning og sparer en masse CO2. Vi har regnet ud, at hvis alle vaskeloads i Europa går fra 40 grader til 30 grader, så ville man spare 12 millioner tons CO2, hvilket svarer til tre millioner bilers årlige emission. Det løser ikke hele problemet, men det er en masse af den slags ting man skal gøre,” siger Steen Riisgaard.

Han erkender, at det er svært at ændre forbrugernes vaner. Derfor er håbet, at kampagnen på modeugen kan møde forbrugerne i direkte øjenhøjde. Et andet mål er at påvise overfor politikerne, at der eksisterer en forbrugerbevægelse, som ønsker en forandring. Slutteligt håber man, at kan skærpe kravene til vaskemaskine-producenterne.

”Jeg troede faktisk, at teknologien var det sværeste. Men det er jo ikke. At ændre folks vaner og forestillinger om, hvordan man bedst vasker sit tøj, er meget vanskeligt. Derfor har vi brug for en utraditionel kampagne som I do 30 og møde folk på utraditionelle steder som på modeugen. De vil gerne bidrage til bæredygtighed og de ser en god mulighed for at gøre noget konkret indenfor deres felt med I do 30. Vi har forstand på biotek, men vi har ikke forstand på at ændre folks vaner,” siger han.

Vaskepulver med enzymer, der duer på 30 grader findes allerede ude i butikkerne. På en måned har kampagnen genereret 7807 tilmeldte. Novozymes regner med at doble det under modeugen.


Læs også:

I do 30

I do 30 Facebook Groups

I do 30 på Youtube